![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 11, 13 Mars 2015 Jag vill åka tåg på semestern! Klimatmedvetandet går framåt på många områden. Vi slår rekord i vindkraft och solenergi väntas få ett stort genombrott i år. Men inom trafiksektorn står det still - eller går bakåt. Trots att vi alla vet att tågresor är oändligt mycket klimat- och miljövänligare än flyg verkar det fullständigt omöjligt för Europas trafikplanerare att samordna och modernisera tågen Via SJ kan man inte längre köpa utlandsbiljetter, inte heller interrailkort. Det är för krångligt och därför olönsamt, uppger SJ. En resenär undrar då varför det går utmärkt att samordna internationella flygresor men inte tågresor? Hur kan det vara svårare? På en mängd andra områden har EU visat handlingskraft när det gäller samordning, inom till exempel jordbrukspolitiken. Det finns inte en enda svensk kossa utan gula lappar i öronen längre. Till råga på eländet har DB, Deutsche Bahn dragit in nattågen från Köpenhamn till Köln - de där underbara tågen som var kungsvägen till kontinenten. De var dessutom populära, ofta fullbokade. Och DB:s förklaring slår det mesta: Sovvagnarna har blivit gamla och måste ersättas med nya. Ursäkta? Var detta oförutsett? Hade DB inte kunnat planera för att byta ut sina sovvagnar för många många år sen? Att flyga är skadligt för klimatet. Men vilka alternativ ger mig trafikplanerarna i Europa? Hur dyrt och hur svårt får det bli att resa klimatvänligt? Insändare: Jag vill åka tåg på semestern! - Anika Agebjörn Replik: SJ: Lösningen är att avreglera - Maricka Berggren Replik: Svårt att hitta bästa resan - Kurt Karlsson Replik: SJ säljer inte bara egna resor - Ingemar Siby Replik: SJ säljer inte alls utrikesresor - Anika Agebjörn Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |