![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 7, 13 Januari 2015 Ideell handel överlever inte 25 procent moms Skatteverket hävdar nu att ideella organisationers butiksmässiga försäljning av skänkta varor ska beläggas med 25 procent moms. Detta utan att någon ändring av lagen har genomförts eller något politiskt beslut har fattats. Skatteverket stödjer sitt ställningstagande på ett uttalande från Högsta förvaltningsdomstolen där man på ett felaktigt sätt jämför insamlingsorganisationernas försäljning av skänkta varor med antikhandlare och andra som köper och säljer begagnade varor. ![]() Högsta förvaltningsdomstolen jämför insamlingsorganisationernas försäljning av skänkta varor med antikhandlare. (Foto: Charlotte Wester) Detta är dock två helt olika verksamheter som skattemässigt inte kan behandlas på samma sätt. Varför ska då inte ideell second hand beskattas: Moms på skänkta begagnade varor blir en dubbelbeskattning av redan fullt beskattade varor. - Om en privatperson säljer en begagnad vara för 1000 kronor (kr) och skänker pengarna till en ideell organisation sker ingen beskattning. - Om en kommersiell handlare köper varan för 1000 kr och säljer den vidare beläggs endast handlarens påslag eller vinstmarginal med moms. Inköpskostnaden på 1000 kr beskattas inte. - Om samma vara skänks till en ideell organisation som säljer den för 1000 kr blir det bara 800 kr över till organisationen eftersom Skatteverket då tar 200 kr i moms. Varan blir i detta fall dubbelt beskattad och momsen blir en ren gåvoskatt! Dessutom missgynnas ideell second hand i konkurrenshänseende, även på ett annat sätt: - Endast 5-10 procent av de varor som insamlingsorganisationerna samlar in och säljer i second hand-butiker är sådana som kommersiella handlare skulle kunna köpa och sälja med förtjänst. Det är främst dessa varor som genererar överskott till den ideella verksamheten. - Hela 90-95 procent av insamlade varor är alltså mindre värdefulla varor som genom vår verksamhet kommer till återanvändning eller återvinning. Detta innebär mycket stor besparing av miljö och resurser. Det medför dock stora kostnader. Kostnader som kommersiella handlare inte har, då de bara köper varor som de kan sälja med förtjänst. - Marginalerna är därför inte så stora inom ideell second hand, i synnerhet i verksamheter som har en större andel anställd personal. Oavlönat arbete bidrar självfallet till ett bättre resultat men vare sig frivilligt arbete eller skänkta varor, till stöd för allmännyttig verksamhet, är det rimligt och rätt att beskatta. Att undanta insamlingsorganisationernas försäljning av skänkta varor innebär därför ingen konkurrensfördel för dessa, jämfört med kommersiell handel med begagnade varor. Två grundläggande principer i EU:s mervärdesskattedirektiv är just att beskattningen inte ska medföra konkurrenssnedvridning och dubbelbeskattning av begagnade varor. Att belägga ideell second hand med moms strider mot båda dessa principer. När EU införde den så kallade vinstmarginalbeskattningen för att undvika dubbelbeskattning av begagnade varor, insåg flera instanser inom EU problemet med att momsbelägga ideella organisationers försäljning av skänkta varor. Rådet och EU-kommissionen deklarerade då att man skulle examine with an open mind hur medlemstaterna löser detta problem. Enda kravet var att den lösning man väljer inte får innebära en snedvridning av konkurrensen. I EU:s mervärdesskattedirektiv anges likaså att medlemsstaterna ska undanta penningsinsamlingsevenemang till förmån för olika allmännyttiga ändamål under förutsättning att verksamheten inte vållar snedvridning av konkurrensen. Den allmänna rättsuppfattningen är att gåvor till allmännyttig verksamhet liksom frivilliga arbetsinsatser inte ska beskattas. Det är också den praxis som tillämpats i Sverige, både vad gäller inkomstskatt och moms, även om lagtexten inte klart och tydligt anger det. Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |