![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 1, 2 Januari 2015 Förbifartspengarna behövs i hela Sverige Den så kallade "förbifarten" i Stockholm skulle bli Sveriges dyraste motorväg men är redan en föråldrad lösning för en växande storstad. Om förbifartspengarna överförs till kollektivtrafik blir det pengar över för infrastruktursatsningar runt om i hela landet. När trängselskatten infördes lovades stockholmarna att intäkterna skulle användas även till buss och tunnelbana. Men nu planeras alla pengarna, 30 miljarder kronor under 40 års tid, satsas på vägar, huvudsakligen till motorvägstunneln "Förbifart Stockholm". Men inte ens det räcker. Även statliga investeringspengar måste skjutas till. Bilen är viktig på landsbygden men i en miljonstad är det inte smart att alla ska köra till jobbet i sin egen bil. Stockholm behöver nya spårvägar och utbyggd tunnelbana. Trängselavgifterna räcker till detta om "förbifarten" stoppas. Då kan statliga infrastrukturpengar frigöras till andra satsningar som till exempel Norrbotniabanan, dubbelspår på Ostkustbanan, Dalabanan, nya snabba spår Stockholm-Linköping-Borås-Göteborg och Stockholm-Jönköping-Malmö. Regeringen har skjutit upp bygget av "förbifarten" för att se över miljardrullningen. Stockholms stad vill nu ta en del av trängselavgifterna till kollektivtrafiken. Men Landstinget i Stockholm, som styrs av Alliansen, är inte intresserade trots att de står inför kraftiga nedskärningar i kollektivtrafiken. 1000 bussar om dagen ska nu plockas bort jämfört med SL:s plan och samtidigt måste tunnelbanetågen glesas ut. Detta samtidigt som Stockholm växer med en hel busslast människor - varje dag. Sverigedemokraterna talade sig varma för glesbygden och för pensionärer i valrörelsen. Men nu ska de rösta med Alliansen för att sätta igång bygget av "förbifarten" innan översynen av ekonomin genomförts. De förstår kanske inte att det är ett svek mot landsbygd och mot alla låginkomsttagare och pensionärer i Stockholm som trängs i tunnelbanan. Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |