![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 44, 31 Oktober 2014 Bergianska trädgårdens undergång Roslagsbanans välkomna upprustning i kombination med en stormarknad för blommor, jord och trädgårdsmöbler blir en farlig cocktail, som riskerar att föröda Bergianska trädgården. Utan politiska beslut, utan samråd, bara på tjänstemannabeslut planeras nu ett omvälvande ingrepp i Bergianska trädgården för att tillmötesgå stormarknadens krav. Den farliga järnvägsövergången vid entrén till Bergianska ska ersättas med två tunnlar - en för fotgängare - vilket är bra - och en för långtradare - vilket inte är bra. För att 5 meter höga lastbilar ska kunna ta sig in under Roslagsbanan höjs banvallen 1,5 meter, sågas de stora lindarna utanför entrén ned, byggs ett 150 meter långt lastfar in under järnvägen och upp i Bergianska trädgårdens genbank för äpplen - som asfalteras i sin helhet, ända ned till Brunnsvikens strand. Allt detta görs utan bygglov! Därför kan varken grannar, miljöorganisationer eller länsstyrelsen ingripa. Samråd är det inte tal om - trots att tillslaget sker mitt i Kungliga nationalstadsparken. Är detta vad avgående professor bergianus Birgitta Bremer ska tvingas lämna som eftermäle? Hon som återskapat en vidsträckt våtmark i fonden av Armfeltska villan - så som det en gång såg ut. Entrén från Roslagsbanans nya station Universitetet har blivit en vacker och värdig promenadväg. Bergianska trädgården drar till sig allt fler besökare. Vi kräver: korten på bordet. Planprocess och samråd. Vi ifrågasätter en stormarknad i denna historiska, botaniska trädgård! Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |