![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 14, 4 April 2014 Elbilar - ett lyft för miljön Replik på texten "Supermiljöbilar" drivs med urankraft? i MM nr 12 Det är helt rätt att om elbilar laddas med kärnkraftsel eller fossilel så ger det inga stora fördelar för miljön. Men en miljömedveten elbilsägare kan minimera utsläppen av klimatgas genom att försäkra sig om att ny elproduktion med små utsläpp installeras. Det enklaste är att se till att det installeras solceller som ger önskad produktion. Idag behöver investeringskostnaden för solceller inte överstiga 20 kronor per årskilowattimme. TEn vanlig elbil i Sverige är Nissan Leaf. Den behöver 1,7 kWh (kilowattimmar) per mil. Vill man köra 1000 mil behöver man producera 1700 kWh om året. Genom att investera 34000 kronor, så har man fossilfritt och kärnavfallsfritt drivmedel för mer än 20 års drift. Vill man komma billigare undan kan man investera i ett nybyggt vindkraftverk. För den nya parken, som Eolus Vind AB ska bygga vid Nötåsen i Sundvalm, är investeringskostnaden 4,50 kronor per årskilowattimme. Då blir investeringen knappt 8000 kronor, men man får då räkna med en driftskostnad på cirka 20 öre per kWh, totalt 340 kronor per år. Men det är viktigt att man verkligen bygger nytt, till exempel i ett vindkraftkooperativ. Men hur ska lagringen av elen ske, så att man får drivmedel när solen gått i moln och vinden mojnat? Man kan naturligtvis skaffa ett batterilager och begränsa sin körning till de tidpunkter när tillräckligt med elenergi finns i lagret. Men det är helt onödigt. Vi har redan ett ellager i Sverige som kan lagra över 33 terawattimmar, ungefär 25 procent av hela vårt elbehov. Det är våra dammar för vattenkraften. Det används idag för att lagra från sommar-höst till vinter-vår. Med det kan lika gärna lagra från soliga och vindrika dagar till tidpunkter med stiltje och solbrist. Det kan faktiskt klara lagringen av el för större delen av personbilsflottan, om det skulle behövas. Elbilar kan faktiskt bli det miljöbästa alternativet för framtidens personbilar. Insändare: "Supermiljöbilar" drivs med urankraft? - Birgitta Ohlsson Replik: Elbilar - ett lyft för miljön - Göran Sidén Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |