Direktaktioner mot inrikesflyget

Extinction Rebellion har i veckan genomfört flera fredliga civil ohörsamhetsaktioner på flygplatser runtom i Sverige som ett led i det globala klimatnätverkets europeiska aktionsvecka #BailoutThePlanet, ”Räddningspaket för planeten”.

På måndagskvällen försenades ett inrikesflyg mellan Ängelholm/Helsingborg Airport och Arlanda flygplats över en timme efter att en aktivist ställt sig framför flygplanet och klistrat fast sina händer på dess nos. Ett tiotal klimataktivister var inblandade i aktionen. Fem av dem stod i ankomsthallen, fem ute startbanan bredvid den fastklistrade aktivisten. De bar banderollen ”Rädda miljön”.

– De har alltså inte befunnit sig vid planet obehörigen. Det som är olagligt i avseendet är deras försök att stoppa planet, säger Rickard Lundqvist vid polisen region Syd till Kvällsposten.

På tisdagsmorgonen hindrades SAS inrikesflyg SK 142 med avgång från Landvetter för Arlanda flygplats att lyfta. Även det flyget blev över en timme försenat efter att två resenärer med platsbiljetter vägrat sätta sig ned för att därigenom försena avgången och protestera mot inrikesflyget.

En timme senare fick Gotlandspolisen in ett larm om en direktaktion ute på Visbys flygplats. Också den avgången till Arlanda flygplats, där ett 30-tal aktivister från nätverket befann sig för att informera resenärer om aktionsveckan. Visbyaktionen lyckades inte fullt ut och förseningen blev därigenom ringa.

– En person har avvisats och gripits för förberedelse till luftfartssabotage. Just nu håller vi på att utreda händelsen, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen till TT.

Gemensamt för samtliga direktaktioner är att de berör korta inrikesturer som SAS trafikerar från och till Swedaviaägda flygplatser trots Sveriges klimatlag och undertecknade Parisavtal, trots en ansträngd statsekonomi under coronapandemin och regeringens nya strängare villkor för inrikesflyget.

Sträckan Helsingborg–Stockholm är 56 mil fågelvägen och tar strax över sex timmar med bland annat nattåg. Göteborg–Stockholm är drygt 40 mil fågelvägen, en timmes flygresa kan gå på tre timmar med tåg. Visby–Stockholm är cirka 21 mil fågelvägen, färjan till Nynäshamn tar tre timmar och ytterligare 35 minuter med pendeltåg till centrala Stockholm.

Motkravet för miljardstödet har regeringen sagt vara att SAS måste minska sina utsläpp med 25 procent till år 2025 och med hälften till 2030. Det, menar finansmarknadsminister Per Bolund (MP) är bäst i Europa.

– Det här är någonting som SAS har tagit in i sin rekapitaliseringsplan, för vi har varit tydliga med att det är en förutsättning för att vi ska göra det. Men vi kommer som ägare hela tiden följa deras arbete noggrant och göra vad vi kan från regeringens sida för att man ska nå de här målen, sade Bolund till TT den 30 juni, samma dag som Landvetter- och Visbyaktionerna.

Trots kraven på minskade utsläpp annonserar SAS fortfarande på sin hemsida om flera dagliga avgångar, tur och retur, på samtliga ovannämda korta sträckor.

– Jag är oerhört stolt som miljöpartist att vi har ställt så här hårda krav för att gå med på kapitaltillskott, fortsätter Bolund.

Extinction Rebellion kommer att fortsätta med direktaktioner under veckan och i helgen. Klimatnätverket skriver på sin hemsida:

”Sveriges regering stöttar SAS och Swedavia, som äger landets statliga flygplatser, med över åtta miljarder kronor – mer än hälften av Sveriges miljöbudget. Samtidigt var maj månad den globalt varmaste maj som någonsin uppmätts och koldioxidhalten i luften är den högsta på tre miljoner år. Vi kräver att regeringen stoppar subventionerna till fossilberoende verksamhet och startar omställningen!”