Hur långt räcker det att regera i sociala medier?

Årets Almedalsvecka är slut och Ebba Busch Thor (KD) var den partiledare som lite grann stal showen i Visby. Hon är just nu den mest medialt slipade partiledaren och har med hjälp av sin stab och ett amerikanskt manér intagit den politiska scenen.
Marica Lindblad
MP

Hur långt räcker det att regera i sociala medier?

Årets Almedalsvecka är slut och Ebba Busch Thor (KD) var den partiledare som lite grann stal showen i Visby. Hon är just nu den mest medialt slipade partiledaren och har med hjälp av sin stab och ett amerikanskt manér intagit den politiska scenen.

Vi har under våren sett partiledarna i alla möjliga och omöjliga tv-soffor. En del strikta intervjuer och debatter och andra mer uppsluppna. Ebba Busch Thor har fått stor uppmärksamhet och inte minst senast i samband med lunchen med Jimmie Åkesson (SD).  De politiska kommentatorerna har utsett henne till oppositionens främsta företrädare och Ulf Kristersson (M) hamnar allt längre bort från strålkastarljuset. 

Traditionell media bevakar och kommenterar åt oss, men partiledarna har också en annan stor arena, nämligen Instagram. De av oss som har konto på Facebook har vant oss vid politiska annonser i flödet, men vi kanske inte på samma sätt har hittat fram till Instagram, som är en social mediakanal där man aktivt väljer att följa personer och organisationer. Det är på Instagram som dagens influencers har sin största plattform – och även vissa partiledare. Men det är det kanske inte alla som känner till.

Samtliga partiledare för riksdagspartierna, med undantag av Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, har ett ”personligt” konto på Instagram. Men kontona skiljer sig åt både i innehåll och hur presentationen ser ut. Några har valt en formell profil och refererar direkt till sitt parti. Andra partiledare är (åtminstone utåt) mer privata och presenterar sig minst lika mycket som privatpersoner (föräldrar, hobby, sport). En annan skiljelinje är vilka av dem som uppger att de helt eller delvis administrerar sina konton själva och faktiskt också gör sina egna inlägg.

Stefan Löfvén (S) har en formell framtoning, refererar till partiet, och det står också tydligt att kontot administreras av hans medarbetare. I det närmaste gäller nog detta även Ulf Kristersson (M). Dessa två män har valt sin strategi, som ligger längst ifrån de båda kvinnliga partiledarna Annie Lööf (C) och Ebba Busch Thor (KD). Annie Lööf skriver att det är hon själv som uppdaterar Instagram om politik och personligt. Ebba Busch Thor presenterar sig som mamma till två namngivna barn och matte till både en hund och en katt. Vi kan också se att Jimmie Åkesson (SD) sent valt att etablera sig på Instagram och snabbt fått många följare. Sverigedemokraterna har sedan länge en stor och trogen följarskara på andra sociala medier.

De andra partiledarna har varierande grad av aktivitet och ligger någonstans i spannet mellan de nämnda. Per Bolund (MP) och Nyamko Sabuni (L) är nyvalda och kan inte jämföras med de övriga. Den tidigare kulturministern Alice Bah Kuhnke (MP) var länge den politiker som hade flest följare på Instagram, men är nu omsprungen med god marginal av Ebba Busch Thor.

Hur blir man som partiledare populär på Instagram? Jo, det är tydligt att de personer som bjuder oss på bilder ur sina privata liv, med bilder av sig själva i myspyjamas, gosande med småbarn och småprat vid diskbänken, är de som tycks lyckas bäst. Ebba Busch Thor kallar sig ”Buschebba” och arbetar just så, och är med sina 106000 följare den partiledare som leder den här ligan.

Hennes arbetssätt liknar en influencers och hon rör sig också i deras kretsar och med andra kändisar. I april var Ebba exempelvis  vigselförrättare när Margaux Dietz gifte sig med sin fästman Jacob Lieberman på Hässelby slott. Margaux Dietz är en av Sveriges största influencer med över 300000 följare på Instagram. Ett kändisarrangemang som blev mycket uppmärksammat och där Ebba syntes flitigt. Här ser du listan med partiledare sorterade med utgångspunkt i antalet följare på Instagram:

Ebba Busch Thor – Buschebba – 106 000

Annie Lööf – annie_loof – 73 200

Ulf Kristersson – kristerssonulf – 58 000

Jimmie Åkesson – akesson.jimmie –  54 700

Stefan Löfven – stefanlofven – 51 700

Isabella Lövin – isabellalovin – 7 700

Nyamko Sabuni – nyamkosabuni – 5 600

Per Bolund – perbolund – 3 200

Jonas Sjöstedt – inget eget Instagramkonto

Instagram är en snabb kanal och den som äger kontot har full kontroll på vad som publiceras. Jag tänker inte nu recensera partiledarnas politik och senaste utspel, inte heller hur personliga de är på sociala medier. Men vad jag tycker är viktigt, är att fler väljare måste få ta del av vad partiernas främsta företrädare säger och gör på Instagram, eftersom det i stora delar avviker väsentligt från vad som sägs och berättas i exempelvis tv-rutan.

Influencertrenden är stark och tydlig och på frammarsch även i politiken. I det fall du ännu inte har sett hur partiledarna agerar på sociala medier, så tror jag att det är bra att hålla ett vaket öga på just det.

Marica Lindblad

Styrelseordförande Miljömagasinet

 

 

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter