Snabb ökning av elbussar i stadstrafik

Antalet elbussar ökar snabbt i Sverige. Antalet är fortfarande relativt lågt, men ökningen i procent är stor. Under årets första sex månader sattes nästan dubbelt så många elbussar i trafik som under hela 2018.

Snabb ökning av elbussar i stadstrafik

Antalet elbussar ökar snabbt i Sverige. Antalet är fortfarande relativt lågt, men ökningen i procent är stor. Under årets första sex månader sattes nästan dubbelt så många elbussar i trafik som under hela 2018.

I Sverige finns nu 172 bussar i drift som enbart drivs med el. 77 av dem kom i trafik under första halvåret, att jämföra med 42 bussar under hela förra året. Enbart under maj och juni tillkom hela 57 nya elbussar. Det visar ny statistik från branschorganisationen Power Circle och ELIS – Elbilen i Sverige. De allra flesta elbussarna går i stadstrafik.

Flest elbussar – 38 stycken – finns i drift i Skåne, som förra mandatperioden hade en rödgrön majoritet och nu styrs av alliansen. Men två andra regioner utmärker sig också med stora satsningar på elbussar.

I Stockholmsregionen, som nu har 24 elbussar i drift, har den grönblå majoriteten beslutat att det inom ett par år ska finnas 200 elbussar i trafik.

– Planen på lång sikt är att öka till mellan 700 och 1500 elbussar, det vill säga under kommande 10-årsperiod, säger Emil Johansson, pressekreterare för trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

I Umeå, Västerbotten, invigdes i juni 25 nya elbussar. Där går nu totalt 33 elbussar i stadstrafik, vilket innebär att hela 75 procent av Umeås kollektivtrafik nu är helt eldriven. Västerbotten styrs av en rödgrön koalition.

– Klimatfrågan är den viktigaste politiska fråga vi har. Vi måste vidta åtgärder nu, vi kan inte vänta. Det Umeå gör är helt outstanding. Vi ligger långt fram i Europa, säger Margareta Rönngren (S), ordförande för Länstrafiken till SVT (14 juni).

Även i Skånes granne Köpenhamn satsas det på elbussar. Energibolaget E.ON samarbetar med bussbolaget Arriva om att i år ersätta 21 dieselbussar med elbussar. Charlotte Fredberg Schmidt, E.ON: s Director Consumer Energy Solutions Norden, sammanfattar i Sydsvenskan (30 april) varför elbussar är allt attraktivare, särskilt i stadstrafik.

– Varje gång vi byter ut diesel mot el får det en positiv effekt på klimatet. Samtidigt slipper gångtrafikanter och cyklister avgaser och buller, så det får effekter på luftkvaliteten och folkhälsan också, säger Charlotte Fredberg Schmidt.

Stefan B Nilsson

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter