Ungdomen är en lycklig tid. Åtminstone för storföretagens penninghunger. Ibland sägs det att alla frågor inte får förvandlas till konsumentfrågor. Det är bara att hålla med så till vida att verkligheten inte får bli en enkel ekvation mellan köpare och säljare. Människor får inte behandlas bara som rationellt handlande ekonomiska varelser. Ungdomen får inte degraderas till köpkraft. För varje ytterligare reklamkampanj riktad till unga och spelandes på ungas ångest står det klart att det behövs en motvikt till de multinationella företagens kalla ekonomiska kalkyler. En motvikt som kan tvinga fram ett återvunnet människovärde för alla, oberoende av plånboksstorlek. Den gröna konsumentrörelsen kan komma att bli en sådan motvikt. I dag är det inte de gröna värderingarna eller konsumentrörelsens krav som blir verklighet. Makten finns fortfarande inlåst i styrelserum i New York, Tokyo och Bryssel. Revolten mot detta måste komma från såväl folkvalda parlament som inte längre accepterar sig själva som marionetter åt storföretagen, som ifrån konsumentgolvet. Det behövs en konsumentrevolt. Och jag tror att det kommer att vara ungdomen som står för detta. I längden kommer inte någon som växer upp i dag att acceptera generationsväldet, där man luras med häftiga reklamkampanjer och riktat skapande av behov. Till slut var det få som trodde på Sovjetregimens propagandaapparat. I dag minskar tilltron till propagandan i konsumismens tidevarv. Konsumtionen måste, och kommer att, minska. Ekonomiska system kommer inte att kunna byggas upp på att människor köper mer och mer tills jordklotets resurser är uttömda. En ungdomlig konsumentrevolt kommer att leda till ett helt annat samhälle. Vissa kanske ryggar tillbaka, andra mumlar något om naivitet, men de ungdomar som man möter på skolor och universitet andas ut över att någon vågar ta i de viktiga frågorna. I de djupa, allvarliga konsumentfrågorna. Vår politiska uppgift är att skapa möjligheter för dessa ungdomar att genomföra en konsumentrevolt. Om framtidens människor ska sluta sorteras efter köpstyrka, måste politiken byta värderingsgrund. Tillväxtmål måste bli bisatser i statsbudgeten, medan de gröna nyckeltalen blir grund för seriösa politiska framtidsbeslut, som skatteväxling och marsch iväg från kemikaliesamhället. Märkningskraven på varor måste skärpas. Ska man ha rätt att välja bort miljövidriga, orättvisa och genmanipulerade varor måste det vara klart vilka dessa är. Konsumentmakten kan ta oss flera steg mot ett miljövänligt, rättvist samhälle. Men då behövs en offensiv grön politik i bakgrunden. En politik som slår fast att principen är att kemikalier används minimalt. En politik som låter samhället ta sig tid att fundera över genmanipuleringen; ett moratorium på ett antal år bör införas. Då har vi tid att försöka få överblick över genmanipuleringens följder och vi har tid till en folklig, bred debatt om människans inblandning i naturens allra heligaste. Vi måste bort från generationsväldet där ungdomar hela tiden har en prislapp satt på sig. Det kan inte vara hållbart att storföretagen kämpar för att styra individers längtan och behov. Ungdomen kommer inte acceptera degraderingen till köpkraft, konsumentrevolten kommer att bli verklighet. Gustav Fridolin Jr Språkrör Grön Ungdom |