22 juni 2000

Telia tonar ner risker
med mobiltelefoner

Politiker och forskare kräver att varningstexter införs

 

– Larmrapporten om att barn riskerar hjärnskador måste tas på allvar, säger riksdagsledamoten Barbro Feltzing mp.
Hon och andra riksdagspolitiker kräver nu tillsammans med forskare att varningstexter på mobiltelefoner införs.
– Vad ska vi varna för? Det finns inga studier som visar på fara, anser Telias Lars-Eric Larsson, ansvarig för frågor om elektromagnetiska fält.

I en Teliabroschyr, direkt riktad till dem som oroar sig för hälsorisker med mobiltelefoner, skriver bolaget entydigt att ”enligt den forskning som har gjorts hittills är oron obefogad”.
– Det är väldigt dåligt av Telia att göra så här, kommenterar Barbro Feltzing, riksdagsledamot för miljöpartiet med mångårigt förflutet som strålskyddsingenjör.
I broschyren skriver Telia vidare att forskningen om radiovågors hälsopåverkan som bedrivits i 30 år inte har kunnat påvisa negativa effekter. Men man skriver också att det samtidigt går ”att hitta enstaka forskare och rapporter som hävdar motsatsen”.
– Nej, det är fel, säger Barbro Feltzing. Det rör sig inte om enstaka forskare eller rapporter.

Biologiska effekter
Barbro Feltzing tillhörde de absolut första som 1995 började engagera sig i risker med mobiltelefoner och hänvisar till ett flertal studier, som hon anser klart visar att försiktighetsprincipen måste börja användas.
En brittisk studie som presenterades i maj visade att det finns klara bevis för att mobiltelefonstrålningen ger biologiska effekter på celler. Forskarna bakom rapporten gav bland annat rådet att barn och ungdomar i princip inte ska använda mobiltelefoner – möjligtvis bara för mycket korta samtal.

Risk för hjärntumör
Även docent Lennart Hardell vid Regionsjukhuset i Örebro, som i en tidigare studie visat på ökad risk för hjärntumör på grund av mobiltelefonstrålning, ansluter sig till försiktighetsprincipen (se MM nr 19).
Den brittiska studien har nu lett till att politikerna i England ska ta ställning till ett forskarförslag om att förbjuda marknadsföring av mobiltelefoner till ungdomar.
Bland annat detta har fått svenska Telia att tills vidare upphöra med den typ av reklamkampanj som man hade i höstas. Då annonserade bolaget stort för en mobiltelefon med färgglada knappar, en för mamma, en för pappa och så vidare, mobiltelefoner tänkta för sju- till tolvåringar.

”Kid’s Phones”
Lars-Eric Larsson på Telia poängterar dock att man riktade sig till barnens föräldrar och att annonsering riktad mot barn inte förekommer.
– Vi riktade oss till en speciell grupp föräldrar, som har en så aktiv och rörlig livstil, att de skulle ha behov av sådana telefoner för barnen.
Det speciella partiet telefoner, benämnda ”Kid’s Phones”, såldes snabbt slut.
– Men vi har inga som helst planer på fortsatt annonsering i den vägen, säger Lars-Eric Larsson.

Mer forskning
Är verkligen oron för hälsorisker obefogad, som Telia skriver så säkert?
– Ja, det är inte vår egen bedömning, utan den grundar sig på den samlade vetenskapliga forskningen, säger Lars-Eric Larsson. Och det finns få områden där det forskats så grundligt som inom detta.
Ändå är industrin, både dess telefontillverkare och nätoperatörer, och forskarna överens om behovet av ytterligare forskningsinsatser.
Men Lars-Eric Larsson på Telia medger att det är en svår pedagogisk uppgift att förklara nödvändigheten av mer forskning för dem som likt honom anser att några belagda hälsorisker inte finns.

Peter Wikberg