Hur hanterar din mataffär miljön? |
Så här granskar du din köpmans goda vilja... I dag har de flesta butiker någon form av miljödiplomering, ofta för att man uppmärksammat konkurrensfördelen med att vara diplomerad. Men känner du i bland att du ändå har svårt att finna miljöalternativ, trots att du går omkring i en miljödiplomerad butik? Då är du garanterat inte ensam... Här kommer en liten mall att följa, där du på ett enkelt sätt kan granska om din handlare är lika miljövänlig som han låtsas vara, eller om han bara vill “fuska“ sig till ett gott rykte. 1. Varans plats Varuplacering är något som de flesta butiker arbetar aktivt med. Man skyltar med det man vill sälja, och “gömmer“ det man inte vill sälja. Gå exempelvis till ketchuphyllan, och titta lite på hur flaskorna är placerade. Oftast står märkesledaren (Felix stora flaska) i mitten, eller något till höger om mitten. Titta sedan efter var den kravmärkta ketchupen står. Om den står brevid till höger, eller strax ovanför märkesledaren, visar din handlare en god vilja. Omedvetet är det så att även människor som inte söker kravmärkt då får ögonen direkt på de kravmärkta flaskorna. Står den kravmärkta ketchupen däremot längst ned, längst upp, eller till vänster om den märkesledande ketchupen, så markerar köpmannen tydligt att han inte är intresserad av att sälja krav-ketchup mer än till dem som orkar leta efter den. 2. Utbudet Tillhör din butik de som bara erbjuder kravmärkt mellanmjölk? Och när du frågat handlaren, säger han att kravmärkt standard- och lätt mjölk bara blivit gamla när han tagit hem dem? Tro honom inte... Det hela handlar om hur han gett kunderna möjlighet att upptäcka den kravmärkta mjölken. Återigen är placeringen viktig. Många butiker stoppar in kravmjölken i något hörn av sin mjölkdisk, långt bort från blickfånget. Andra butiker vill tjäna lite extra på kravmjölken gentemot den “vanliga“ mjölken (som för butiker ofta säljes utan någon vinst över huvudtaget). Då blir prisskillnaden så stor att det svider i plånboken för den som vill vara miljövänlig. Mer än 1:50 per liter skall inte priset behöva skilja, annars visar inte din handlare den goda viljan. 3. Utnyttjande av okunskap Detta är mycket vanligt bland större butiker som profilerar sig som lågprisaffärer, särskilt i syd- och västsverige. Ta som exempel en miljövänlig diskborste, där man sparar handtaget och bara byter ut själva borsten. Titta på priset i den stora lågprisbutiken, och jämför sedan med priset för samma borste i den lilla lanthandeln. Bli inte förvånad om lanthandlaren tar halva priset jämfört med lågprishallen. Den chef i en lågprisbutik som inte vill visa sin goda vilja, vet att du som kund inte har en aning om vad en refill- diskborste bör kosta. Därför höjer han förtjänsten, medan lanthand-laren tar samma marginal som på sina andra diskborstar. 4. Annonser Brukar din butik i tidningsannonser eller i reklamblad marknadsföra miljömärkta varor? Brukar man marknadsföra basmat? Jasså, inte det? Tyvärr är de flesta butiker hopplösa med sina annonser och reklamblad. I dessa annonseras det allt som oftast om halvfabrikat inneslutna i en mängd förpackningar, samtidigt som det blir mer och mer sällsynt med kravmärkta varor och basmat. 5. Priset Här tvingas du fråga butiksper-sonalen, annars kan det vara svårt att få klarhet. I de allra flesta butiker räknar man sin marginal/vinst i procent. Betalar den fruktansvarige 9:50 för besprutade bananer, så sätts det i regel en marginal på 25 %, vilket brukar betyda ungefär 3 kr i marginal. Betalar den fruktansvarige 17 kr för rättvise- och kravmärkta bananer, så sätts det i regel fortfarande en marginal på 25 % (i bland mer), vilket då motsvarar nära 6 kr. Handlaren med den goda viljan räknar i stället marginalen i kronor, och sätter 3 kr i marginal även på kravbananerna. Tyvärr är sådana handlare ytterst sällsynta. Fortsätta eller inte? Om de ovanstående testerna visat att din butik uppfyllt den goda viljan, kan du med gott samvete fortsätta handla där. Då har både ledning och personal förstått vad en miljödiplomering innebär. Har din affär däremot stora problem med att uppfylla framför allt punkt 1, 2 och 5? I så fall har butiken egentligen sagt dig att du inte tillhör deras mål-grupp. Då bör du försöka få dem att ändra sig eller byta butik. Tony Johansson Bäckäng, Olsfors |