31 mars 2000

Ledare:
Datorer åt alla


T
vå miljoner svenskar hade tillgång till Internet via jobbet eller hemmet hösten 1997. På deras erfarenheter av datorinköp, support, uppkoppling, e-post, e-handel, väntetider, säkerhet, integritet, betalningsrutiner och så vidare bygger en rad undersökningar som ligger till grund för ställningstaganden i IT-propositionen som regeringen nu lägger fram för riksdagen: Ett informationssamhälle för alla, proposition 1999/2000:86.

Regeringen.se är webbadressen till regeringens välgjorda IT-sajt med varje aspekt på IT-propositionen. Vad annars! Honnörsorden står som spön i textblocken. Satsningen ska genomsyras av Tillgänglighet, Tillit och Kompetens. Den ska vara bra för tillväxt, sysselsättning, ekonomi, kvinnan, jämställdheten, glesbygd, det hållbara samhället, naturen, kompetensen och allt som kan ges positiva förtecken. Här finns inga sura citroner.

Bredband åt alla heter fältropet. Sverige, konstaterar IT-propositionen är i dag en ledande IT-nation. Nu tar vi steget mot ett informationssamhälle för alla. Staten lägger 8,3 miljarder kronor i potten under fyra år som utbyggnaden ska pågå och räknar med att näringslivet fyller ut till 17 miljarder. Av de statliga pengarna avsätts 5,8 miljarder kronor till regionala nät och anslutningar till bredband i glesbygd. Skatteavdrag för egna bredbandsanslutningar är också inkluderade i denna summa.

Fyra miljoner hushåll ska nu successivt ansluta sig till Internet och det nya informationssamhället. Den utrustning som behövs kallas fortfarande dator och själva Internet är inte märkvärdigare än en telefonförbindelse med bild och – om man är skicklig som mottagare – ljud, musik och film. Internet är vad man gör det till – liksom ett telefonsamtal kan vara av olika slag – bara det att det är så otroligt mycket man kan göra av det. E-post kan alla lära sig, surfa vill alla göra allteftersom marknaden blir intressantare och hemsidor kan man antingen göra egna eller titta på andras. Att det redan lär finnas fyra miljoner hemsidor bara med barnporr innebär inte att alla behöver bli pedofiler eller att Internet bara är detta.

IT är i sin linda och de problem vi konsumenter redan har fått höra talas om berör framför allt e-handeln, som spås stor ökning. Betalning, leverans och reklamation fungerar inte alltid i god ordning och kunderna har haft många goda skäl att ställa sig tvivlande till e-handelns välsignelser. Statsmakten är på den punkten väl förberedd och detaljhandeln är medveten om att det inte får vara för mycket oegentligheter förknippade med e-handeln för privatpersoner, om den ska få den skjuts som alla hoppas på.

Värre är det med hård- och mjukvaran, som är förutsättningen för Internet. Okunniga datorförsäljare och dålig support är två allvarliga marknadsfel som möter konsumenten redan innan surfandet kan börja. Regeringen har bett en utredare titta på de konsumenträttsliga aspekterna i IT-samhället. Internet är en typ av tjänst för vilken det saknas särskild lagstiftning. Leverantörerna, som i snabb takt ökar till antalet, använder sig av olika standardavtal. Dessa bör, enligt regeringen, ses över av Konsumentverket i samråd med branschen. Det brådskar, om inte den enskildes del av tillväxten ska ätas upp av illa fungerande datorer och avtal.

Elisabeth Wiechel