Konsumenter blir allt mer köpmedvetna |
Allmänna reklamationsnämnden hinner inte med alla äranden Svenskarna har blivit mer medvetna och konsumentfrågorna har kommit mer i fokus. Det är Lotty Nordling, chef för Allmänna reklamationsnämndens, ARN, förklaring till att antalet anmälningar till ARN ökar. Men baksidan är att verket inte har resurser att ta emot alla anmälningar. Under 1999 fick Allmänna reklamationsnämnden in cirka 7.100 anmälningar, men under år 2000 ökade antalet anmälningar till 8.400 stycken, vilket har resulterat i att nämnden går på knäna och har tvingats säga nej till 200-300 anmälningar om klagomål inom vissa områden. Vi har bland annat stoppat anmälningar i frågor som rör livförsäkringar, pensioner, kapitalförsäkringar och besiktningstvister vid husköp, säger Lotty Nordling. Måste tacka nej En annan negativ konsekvens av ökningen är att handläggningstiderna har blivit längre och att detta fört med sig att mycket tid går åt att besvara frågor från människor som undrar varför det inte händer något med deras anmälan. Personalen jobbar nära bristningsgränsen redan nu och vi kan inte jobba så här hårt länge till eftersom det riskerar att leda till utbrändhet. Konsekvensen blir att vi får tacka nej till åtskilligt fler hundra anmälningar än de redan aviserade om vi inte får mer pengar av regeringen i vårbudgeten, säger Lotty Nordling. Konsumenter kritiska Hon understryker att det är ett växande problem eftersom antalet anmälningar ökar varje månad och är fördelade jämt över alla områden som till exempel bank, aktier, värdepapper, försäkringar, bostäder och resor. Hos konsumentvägledarna ute i kommunerna ökar bland annat anmälningar om bostäder. Men vad ökningen beror på vet man inte. En hypotes är att informationssamhället med Internet har gjort konsumenter mer insatta och mer kritiska och mer benägna att göra en anmälan om man är missnöjd. Andra förklaringar kan vara att den regniga sommaren gjorde att folk konsumerade mer, säger Lotty Nordling. Hon har en kluven känsla till att anmälningarna ökar. Det är roligt eftersom det visar att konsumenterna är en kraft som näringslivet inte kan behandla hur som helst. Men det är tråkigt att vi inte kan hjälpa alla, säger Lotty Nordling. Alla får inte hjälp För konsumenternas del så innebär det att de som inte får hjälp av Allmänna reklamationsnämnden själva får driva sitt ärende i domstol, något som kan bli kostsamt. Allmänna reklamationsnämnden har i dag 25 anställda och en budget på 16,5 miljoner kronor. Miljömagazinet har försökt att nå Britta Lejon, som är ansvarig för konsumentfrågor i regeringen, för en kommentar utan att lyckas. Kenneth Samuelsson |