Klimatkonferens i Stockholm: Det stormar i växthuset |
Forskare och statistiker varnar regeringar, näringsliv och medborgare för de klimatförändringar som redan tycks ha börjat. Den svenske klimatforskaren Kim Holmén och den tyske riskförsäkringsexperten Gerhard Berz förklarade orsakerna till det vid en internationell konferens i Stockholm den 14-16 november om de ökande klimatproblemen och storstädernas roll. Konferensen arrangerades bland annat av Stockholms stad. Enligt Holmén tyder ett ökande antal observationer på att klimatet faktiskt påverkas av den så kallade växthuseffekten. Därför varnar också forskarna i FN:s klimatpanel för att de ökande utsläppen av koldioxid, kväveoxider, metan och andra så kallade klimatgaser påverkar atmosfären så att värmeutstrålningen från vår planet minskar och jordens medeltemperatur långsamt ökar. Hundratals år Kim Holmén påpekade att dagens utsläpp påverkar atmosfären i flera hundra år: Vi tvingar på kommande generationer en jordatmosfär som det kommer att ta århundraden att reparera. Han varnade också för att det endast är under en övergångstid som jordens träd, lavar och växter kommer att kunna ta upp en del av de ökande koldioxidutsläppen. Metanutsläppen ökar ännu mer. Utsläppen av vissa klimatgaser som ersätter de farligaste freonerna fördubblas varje år. Klimatforskarnas modeller visar att temperaturhöjningen troligen blir olika stor på olika breddgrader. För redan torra zoner närmare ekvatorn blir ökningen liten och klimatet ännu torrare, öknarna breder ut sig och sandstormarna ödelägger ännu större områden. Ju längre norr ut (och söder ut, på södra halvklotet) man kommer desto större blir temperaturökningarna och klimatet allt fuktigare och blåsigare. Stormskador ökar Berz rapporterade att försäkringssersättningarna för översvämnings- och stormskador har ökat kraftigt under senare år. Behövs det mer bevis för att övertyga klentrogna ekonomer och politiker om klimathoten? undrade Gerhard Berz. Försäkringsbolagen förfogar över instrument för att aktivt motverka katastroftrenden och klimatförsämrande åtgärder, fortsatte han, men utnyttjar försäkringsbranschen sitt politiska inflytande tillräckligt mycket? I en intervju efteråt uppgav han att många företagsledare förstått att de måste medverka till att förebygga ökade klimatgasutsläpp och skaderisker, ökade förluster av liv och egendom, ökade kostnader och försäkringspremier. Goda exempel Tomas Bruce, chef för Birka Energi, ett av Nordens största energiföretag, var en av många talare som gav goda exempel på vad stora städer och företag kan göra för att motverka utsläpp som ger ytterligare klimatförsämringar. Det av kommunen ägda Stockholm Energi, nu en del av Birka Energi, har förmått allt fler av sina kunder att ersätta sina oljeeldade värmepannor med fjärrvärme. Genom att dessutom använda träpellets och sorterat avfall i stället för olja och kol i flera av sina kraftvärmeverk kunde Stockholm Energi sänka utsläppen av svavel, kväveoxider, partiklar och koldioxid i Stockholm. Man har också infört fjärrkyla som ersatt allt fler kunders egna kylanläggningar, främst för luftkonditionering. Därmed har även användningen av freoner och andra köldmedier kunnat avvecklas snabbare, vilket ytterligare minskar den inverkan på klimatet som stadens verksamheter har och påvisade också att det finns huskonstruktioner och inredningar som är så energisnåla att energianvändningen halveras. Men, som Birkas miljöchef Britt Sahleström påpekade, förbrukar bara luftkonditioneringen i EU-länderna redan nu ungefär dubbelt så mycket energi som hela Sveriges elanvänd-ning och luftkonditioneringen ökar mycket kraftigt. Mer att göra Det framkom bland annat i diskussionerna under pauserna att det finns ännu mer att göra för att utnyttja tillgången på förnybara energikällor bättre, bland annat inom skogsindustrin, och genom att utnyttja solvärme, spillvärme och vindkraft mer. En mycket nöjd dansk deltagare bekräftade att vindkraftverk blivit en av Danmarks allra viktigaste exportprodukter. Användningen av vindkraft och biobränsle fortsätter också att öka i Danmark. I industriländerna är det nu utsläppen från transportsektorn som skapar allt större problem. Det gör att EU tycks få mycket svårt att uppfylla sina beslut och internationella åtaganden att minska koldioxidutsläppen. Johan Trouvé, miljöchef på det stora transportföretaget Schenker, rapporterade att transportsektorn är ansvarig för mer än en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp från förbränning av fossila bränslen. Dieseldrivna transporter är helt enkelt inget uthålligt sätt att transportera varor, konstaterade Schenkers VD. Schenkers erfarenheter är att en del av problemlösningen består i effektivare logistik, transportstyrning och bättre framkomlighet, samt utvecklingen av andra bränslen och drivsystem, bl a el-hybrider. Det fanns ingen som påstod att Stockholms finansborgarråd Carl Cederschiöld (m) hade fel när han i sitt välkomstanförande konstaterade att de klimatöverenskommelser som träffats hittills inte räcker utan bara är en nödvändig början. Krister Skånberg |