Claes Roxbergh (mp) och Karin Svensson-Smith (v) är sina partiers
representanter i riksdagens trafikutskott. Socialdemokraterna är
beroende av miljöpartiet och vänstern för att kunna bilda
regering. Claes Roxbergh är dessutom ordförande i trafikutskottet.
Bägge vill främja utbyggnad av järnvägen, och de besitter
alltså en hel del makt för att kunna det, men de har tämligen
olika syn på hur järnvägen skall drivas.
Claes Roxbergh
vill se mer konkurrens på spåret medan Karin Svensson-Smith
helst vill ha ett sammanhållet statligt verk. Hon vill ha tillbaka
det gamla SJ, och inte uppsplittring i olika bolag som nu. Också
underhåll och byggande av banor skall ingå. Med allt under
samma hatt kan järnvägen dra nytta av samordningsfördelarna
och få största lönsamhet. Uppsplittrat i olika bolag kommer
man att få en suboptimering, att varje bolag för sig söker
få maximal lönsamhet, och det innebär inte den effektivaste
verksamheten.
Tvärtom kan det till exempel innebära, så som det visat
sig nu, dåligt underhåll av spår och vagnar därför
att var och en sparar på sitt håll. Med sammanhållen
trafik kan loken användas bättre både för gods- och
persontrafik. Med samma operatör får kunderna bättre överblick
över tidtabeller, priser och bokning. Det är till fördel
för järnvägens konkurrenskraft med trafikslag som inte
betalar sina fulla kostnader, som bilism och flyg.
Om två tre år kommer vi att få en jättebrist på
lokförare. Utbildningen har skurits ner. De privata bolagen har ingen
egen utbildning och litar till att man får sina lokförare via
praktik hos SJ.
Ingen bakåtsträvan
Det är inte bakåtsträveri att vilja ha ett sammanhållet
SJ. Tvärtom är det de som vill avreglera som försöker
vrida utvecklingen tillbaka. Det var inte utan anledning som staten en
gång förstatligade alla privata banor som fanns innan. Först
då kunde man få verklig nytta av järnvägen. Efter
alla tågolyckor i England tvangs regeringen där återta
kontrollen. Inte heller på Nya Zeeland har privatiseringen varit
lyckad.
Hon säger också att det höga avkastningskrav regeringen
ställt på SJ för att ge ägartillskott för att
rädda företaget från konkurs inte är något
som hittats på i Sverige. Det är EU som ställer krav på
lika konkurrens. Järnvägen skall klara samma krav på avkastning
som lastbilstrafiken med sina10-30 procent. Men den betalar bara 30 procent
av sina kostnader. Det är dock inte tvunget att dela ut avkastningen,
utan den kan investeras i företaget.
En orsak till förlusterna är att staten varit alltför passiv
som ägare. Man har inte haft insyn och tillsatt ledare utifrån
på bara företagsekonomiska meriter. De som haft branschkunskap
har blivit obekväma och sparkats. Men ännu finns tillräckligt
med samlad tyst kunskap att ta tillvara. Med ytterligare uppsplittring
försvinner den.
Inte heller har staten styrt mot de transportpolitiska mål man säger
sig ha. SJ har en strategiskt viktig roll för omställningen
till ett långsiktigt hållbart samhälle. Det är fel
att som SIKA (Statens institut för kommunikations-analys) föreslår,
att när Sverige inte klarar uppställda miljömål,
då ändrar man på miljömålen.
Claes Roxbergh vill hellre ha en upphandling i konkurrens mellan operatörerna
för olika spårsträckor. Det är fel att SJ skall ha
monopol på vinstgivande persontrafik. Den trafik som upphandlas
av Rikstrafiken och länstrafikbolagen ger större inflytande
över trafikpolitiken. Då kan man ställa krav på
utförandet. Men för den trafik som SJ driver bestämmer
SJ själv priser och villkor. Det finns ingen ägarstyrning värd
namnet i statliga bolag.
Monopolet ett systemfel
SJ-monopolet måste vara ett systemfel när SJ får kraftiga
underskott trots att man bara kör på vinstgivande banor och
svenska folkets järnväg mest har blivit en järnväg
för de få, samtidigt som SJ i kraft av monopol genom prisdumpning
försöker tvinga ut andra operatörer. Erfarenheterna från
England, där den snabba privatiseringen ledde till att statsbidragen
måste ökas kraftigt, manar dock till försiktighet.
Det finns en tredje väg mellan statligt monopol och ohämmad
privatisering. Det är en svår väg mellan för mycket
och för litet styrning. Man får hela tiden se vilka resultat
det blir för konsumenten. Man får pröva sig fram. Nu har
upphandlingsperioderna varit för korta. Med tio år skulle man
bättre ta till vara erfarenheter och kompetens som byggs upp.
Den svenska järnvägen fungerar bra i ett europeiskt perspektiv
och den svenska modellen har varit framgångsrik. Sörjan vi
har satt oss i med SJ:s stora underskott beror på att avregleringen
smögs igenom och att vi inte riktigt hade politisk kontroll av den.
Claes Roxberg skulle i motsats till Karin Svensson-Smith kunna tänka
sig Rikstrafiken som huvudman med samordningsansvar för all persontrafik.
Det ger suboptimering att som nu upphandla den regionala trafiken i varje
område för sig. En samordning skulle kunna halvera kostnaden,
eller fördubbla trafiken till samma kostnad.
Avreglering kan hjälpa
För att ge fler möjlighet att konkurrera borde lok och vagnar
läggas i ett separat vagnbolag. Avregeleringen av godstrafik på
järnväg kan kanske hjälpa till att bryta lastbilstrafikens
ökning, 30 procent på fem år.
Av Norges import går 60 procent med lastbil, på E 6. Oslo
lägger ner sin tågterminal för containrar. Årebanan
är inte elektrifierad på den norska sidan. Bohusbanan var avsedd
som stambana, men unionsupplösningen kom emellan. Därför
blev den inte förbindelsen mellan Oslo och Göteborg, och därför
blev den krokig sista biten.
IKEA-godstågen ut i Europa går i 70 kilometer i timmen medan
övriga godståg mellan länderna har femton kilometer i
timmen i genomsnittsfart. Godsvagnarna dräller runt i Europa på
ett rätt ineffektivt sätt.
Norrbotniabanan bör finansieras i särskild ordning. Om den trycks
in i investeringsanslaget slår det för hårt mot andra
järnvägar. Om E 6 byggs ut privat kan anslaget där användas
för järnväg i stället. I Norge finansieras hälften
av vägarna med avgifter. Genom sitt stöd till regeringen har
miljöpartiet och vänstern fått den stora långtidsbudgeten
för järnväg. Detta skulle riskeras om stödet bryts.
Hans
Sternlycke
|