7 april 2000

Moment 22

 

Allt tal om jämställdhet är bara en massa vackra ord! Alla är ”i princip” för det, men det händer ändå inget.”

”Vi kan skapa hur många arenor för information och dialog som helst. Man når ändå bara de redan övertygade. Övriga upplever pratet om jämställdhet som tjatigt och irrelevant för den egna situationen.”

”För att lyckas måste jämställdhetsarbetet in i ordinarie rutiner, inte hanteras vid sidan av. Men skall något hända, så måste det till särskilda resurser.”

Gapet mellan retoriken och praktiken på jämställdhetsområdet är stort. För att sluta det behövs bransch- och verksamhetsanpassade metoder och åtgärder. Detta kräver både kompetens och resurser. Eftersom jämställdhet sällan är en högt prioriterad uppgift avsätts inte tillräckligt med resurser, och så är vi tillbaka till konstaterandet att inget händer.
Frustrationen sprider sig. Vem skall börja var, med vad och hur skall vi göra för att något skall hända? Och vad får det kosta?

Vem/var?
Alla är berörda av frågan både i vardagen och på jobbet, eftersom kön är en av våra allra mest kraftfulla sorteringsmekanismer. Det yttrar sig i att vi – mer eller mindre medvetet – har uppfattningar om var och vad kvinnor och män är, vad de gör och får/bör göra. Vi borde ibland tänka efter hur det skulle vara om det var tvärtom. Om min chef var en kvinna i stället för en man, om sjuksköterskan på vårdcentralen var en man i stället för en kvinna, om receptionisten på försäkringskassan eller föreståndaren på daghemmet var en man osv. Om man tänkte efter oftare skulle bl a den könsuppdelade arbetsmarknaden snart framstå som både irrationell, otidsenlig och omotiverad.

Vad?
Jämställdhet är en attitydfråga, hör man ofta. Det stämmer, men det är också ett kunskapsområde. De som är intresserade skaffar sig kunskaper och handlar, men fler borde ställa sig frågan: Vad vill vi? Att alla skall ha samma chanser oberoende av kön och etnisk/kulturell bakgrund. Vill min dotter t ex utbilda sig till pilot, så skall inga könsfördomar hindra det. Om min son vill bli modedesigner eller balettdansör, så är det hans val. Löneskillnader som beror på kön är olagliga och skall elimineras. Gamla och sjuka kvinnor måste få samma hjälp och stöd som gamla och sjuka män. Bara för att hon i sin krafts dagar varit van vid att laga mat och städa kan man inte utgå ifrån att hon klarar sig med mindre än en man i motsvarande situation.
Det handlar om att luckra upp sorteringsmekanismen, så att kön till slut inte spelar någon roll för våra möjligheter att ta oss fram och lyckas i livet och i arbetslivet. Vi måste konkretisera vad vi menar för att sedan kunna formulera mätbara mål för jämställdhetsarbetet på lång och kort sikt.

Hur?
Börja i det lilla och arbeta systematiskt. Analysera situationen. Samla fakta och avgränsa vilka som är de viktiga jämställdhetsproblemen (få kvinnliga chefer, enkönade arbetsgrupper, omotiverade löneskillnader eller olika utvecklingsmöjligheter för män och kvinnor el dyl) i just vår organisation eller verksamhet. Tänk på att jämställdhet på arbetsplatsen (relationen arbetsgivare-arbetstagare) är en sak. För den finns det en tvingande lag, som ålägger arbetsgivare och fackliga företrädare att skapa jämställdhet på arbetsplatser. Jämställdhet i skolan (relationen lärare-elev eller elev-elev), på arbetsförmedlingen (relationen vägledare-arbetssökande), i socialtjänsten (relationen socialsekreterare-bidragssökande) eller i andra utåtriktade kontakter är något annat. Här finns ingen tvingande lag men väl en nationell jämställdhetspolitik, som anger regeringens och riksdagens ambitioner på området. Det är oftast både effektivt och stimulerande att arbeta med de båda perspektiven samtidigt.
Utveckla metoder för att genomföra förändringar och sedan mäta och bedöma effekterna av dessa uppdelat på kvinnor och män. Hur gick det? Blev det som vi ville? Fick alla samma chans, har både kvinnor och män glädje av en viss investering, blev det en rättvis fördelning av resurser, osv.
Även om man tycker att det redan är bra inom ett visst område, så kan man inte slå sig till ro. Vissa erövringar måste göras om och om igen, t ex för att nya generationer flickor och pojkar växer upp. Annat kan förbättras successivt, t ex att andelen kvinnor i styrelser och på andra ledande positioner ökar.

Jämställdhet som utvecklings- och kvalitetsfaktor
Det finns marknadsandelar att vinna genom att inse att kunderna är män och kvinnor med delvis olika krav och förväntningar. Utan att hemfalla åt könsstereotypiskt tänkande. Varför är läroböcker i tekniska ämnen oftast utformade av män för män? Tekniken betraktas som neutral och fri från värderingar. Den sätts inte in i ett sammanhang trots att forskning visar att när det görs blir flickor mer intresserade av ämnet. Varför har ingen uppfunnit en barnvagn med ett reglerbart ”styre” av teleskopmodell. Nu är höjden ovan mark anpassad till kvinnor av medellängd, vilket gör det obekvämt för de flesta män (och långa kvinnor) att putta barnvagn. Varför är medicinsk diagnostik och mediciner sällan utformade för män och kvinnor var för sig, när det finns kunskaper om biologiska olikheter som spelar roll?
Exemplen kan mångfaldigas.

Slutfrågan är ändå om vi vill att något skall hända? De som är tillfreds med dagens könsmaktordning är kanske inte så intresserade av förändringar även om i stort sett alla – åtminstone muntligt – bekänner sig till jämställdhet som princip. Är detta det verkliga problemet?

Simone Lindsten
Enhetschef vid enheten för Integration och Jämställdhet,
Länsstyrelsen Västra Götaland