Konsumentmakt rakt in i skärmen |
Internet har på senare år utvecklats till en plats för konsumenten i dubbel bemärkelse. För visst ökar utbudet av varor på nätet varje dag och visst handlas det mer och mer över Internet, men det erbjuds också alltfler tjänster som vill lätta upp tillvaron och stå på konsumenternas sida. På Internet har det vuxit fram många sajter som är till för konsumenter. Information om varor och tjänster kan spridas och mångfaldigas på ett helt annat sätt än tidigare. Konsumenterna själva kan komma till tals och uppväga marknadsföringens dominans. Ännu tar konsumenttyckande väldigt liten plats om man jämför med reklam från företagen, men en förändring verkar vara på väg. Konsumentmakt handlar mycket om informationsspridning och i dag finns ett bra verktyg för detta, Internet. Det har blivit enklare att vidareförmedla sin åsikter och det blir allt fler människor som vill göra sina röster hörda och som vill lyssna på vad andra konsumenter anser. I USA har det sedan några år tillbaka funnits en hemsida där företag som misskött sig svartlistas (www.blacklist.com). Det är vanliga konsumenter som e-mejlar in sina åsikter om företag och produkter. Oftast handlar det om varningar för ett visst märke eller en viss butik. Konceptet till den här mycket populära sajten kopierades av en svensk datakille och sedan början av året finns Svarta Listan, www.svartalistan.com, för den som vill se vilka produkter, tjänster och företag som bör undvikas i Sverige. Ett annat, mer utförligt, system för konsumenttyckande står Consumer Intelligence till tjänst med. På www.cint.se erbjuds konsumenterna att registrera sig för att sedan kunna lägga in egna synpunkter på en vara eller tjänst, eller titta vad andra människor har ansett om något man är intresserad av. Ämnesområdet är brett. Oavsett om du ska köpa ett nytt kök eller bara vill läsa en bra deckare så kan du få hjälp genom andra konsumenters erfarenhet. Cints hemsida betalas genom att informationen om konsumenterna som registrerar sig säljs vidare till företag. Det kan synas paradoxalt, men som försvar kan sägas att företagen åtminstone får reda på vad konsumenterna tycker och förhoppningsvis ändrar sig efter detta. Det finns många konsumentsajter som är betydligt mer radikala än Cints, men ingen är tillnärmelsevis så stor. För den som inte vill bidra med kundinformation till företagen, men ändå är ute efter information från konsument till konsument, rekommenderas Svarta Listan. Informationen där är dock inte så omfattande ännu. Tidningen Råd &Rön har en hemsida där det finns mycket matnyttigt för konsumenten, men inget forum för information konsumenter emellan. Även Råd & Rön har en svart lista, där företag som vägrat följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut hamnar. Listan, som finns på www.radron.net/svarta-listan, publiceras två gånger per år och är vanligtvis diger. Samma information finns förstås också att få på www.arn.se. De hemsidor som hittills nämnts tar främst upp egenskaper och funktion hos det som bedöms, men det finns hemsidor som i stället koncentrerar sig på under vilka arbetsförhållanden varan har producerats eller vilka miljöfarliga ämnen som den eventuellt innehåller. Fair Trade Center har en hemsida med en konsumentdel där man redovisar de sociala och ekologiska konsekvenserna av olika produktionssätt och produkter. På www.fairtradecenter.a.se får konsumenterna råd främst om vilka varor som ska undvikas, men även om alternativ. Fair Trade Center vill understryka sambanden mellan enskilda individers konsumtion i Sverige och effekter på miljön och sociala förhållanden långt härifrån. Miljö- och rättvisemärkningarna har också sina hemsidor (bland andra KRAV: www.krav.se, Rättvisemärkningen: www. raettvist.se, Bra miljöval: www.snf.se/bmv). De riktar sig ofta såväl till konsumenter som till producenter och distributörer. Konsumenterna kan inte komma till tals annat än genom e-post till organisationen ifråga, men sidorna handlar ändå om konsumentmakt. Detsamma kan sägas om de hemsidor som konsumentföreningarna tillhandahåller. Sveriges konsumenter i Samverkan, www. konsumentsamverkan.se och Sveriges Konsumentråd, www.konsument.a.se, har båda välfyllda hemsidor med kampanjer, evenemang, lästips och nyheter. Självklart existerar Konsumentverket även på nätet. På www.konsumentverket.se kan konsumenten få både lagliga aspekter och statistik om det vi människor ägnar så mycket tid åt; att konsumera. Men att vara konsument innebär också att kunna välja att inte konsumera. På www.adbusters.org/campaigns/bnd/ presenteras Buy Nothing Day (ungefär köp ingenting-dagen, en global kampanj som uppmanar till en världsomspännande bojkott av handel under en dag, den 24 november varje år). En medveten konsument måste förstå att bland alla val av produkter och tjänster som finns, så existerar även valet att inte köpa något alls. Åsa Forsman |