25 jul 03

Skolan som återupprättar en indiansk kulturs värde


Två riktiga eldsjälar Laura Santillán och Fernando Chimba driver en skola i Ecuador för att hjälpa fattiga barn till ett bättre liv och lära dem att respektera sig själva och sitt indianska ursprung och modersmål.


Yachay Wasi ligger i utkanten av Quito i Ecuador.
Det betyder Kunskapens Hus på indianspråket kichwa. Laura Santillán och Fernando Chimba hade en egen son som for illa i sin skola på grund av sitt indianska ursprung. Då bestämde de sig – båda utbildade lärare – att börja med en egen skola. De bildade en föräldraförening med 20 familjer i området, och tillsammans byggde föräldrarna på lärarnas tomt ett extra rum där skolan skulle hållas. Laura slutade sitt arbete i indianorganisationen CONAIE och började som lärare. Detta hände 1998.
Föräldrarna betalar en skolavgift efter förmåga. De som kan betalar 2 dollar per år (40-50 dollar är vanligt i andra privata skolor) och den förälder som inte har pengar arbetar på skolan för motsvarande summa.
Området är fattigt, många mödrar är ensamförsörjare, några barn har inga föräldrar i livet utan lever med andra släktingar, det förekommer alkoholism och familjevåld. En del pappor har på grund av arbetslöshet varit tvungna att emigrera till andra länder och skickar i bästa fall lite pengar då och då.
Dessa barn ville Laura ge en bättre start i livet. Förutom sedvanlig skolundervisning ville hon lära dem att respektera sig själva och sitt indianska ursprung och modersmål. Hon ville lära dem att äta näringsriktig mat och odla enligt gamla traditioner. Hon ville lära dem gamla seder, danser och hantverk. Och hon ville göra detta i en positiv atmosfär, utan att slå barnen eller skrika åt dem, vilket annars lär vara vanligt i skolorna.
Väntelistan till skolan är lång, uppemot 200 elever från området, men det finns inga resurser för att ta emot alla. Utbildnings-ministeriet har godkänt Yachay Wasi som en grundskola. Ministeriet bidrar också med skolböcker.

Indianska traditioner
Lärarna Laura och Fernando har en mycket stark ideologi som de vill praktisera i skolan. ”Framför allt vill vi förmedla den andinska indianska traditionen och kunskapen”, säger Laura. ”Den vill skapa harmoni mellan människa, natur och kosmos. Vi vill behålla de goda traditionerna, praktisera dem i det vardagliga livet och anpassa dem även till stadslivet. Traditionerna grundar sig på gammal visdom om människans livsbetingelser, ger kontinuitet och självförtroende.”
Skoldagen börjar ofta på den öppna solbelysta lekplatsen med mjuk morgongymnastik ledd av Laura. Det är en sorts ”morgonbön” där man böjer sig mot moder jord och sträcker upp armarna mot solen, andas djupt, känner värmen, vinden, dofterna, kroppen. Om det är kallt sätter de i stället på musiken och tränar danserna. Språket kichwa finns med hela tiden i undervisningen. Alla årstidsfester, som den rituella majs- och bönsådden vid höstdagjämningen och danserna vid sommarsolståndet, firas med eleverna. Då spelar Lauras bror Oscar och hans två söner levande rituell musik. Oscar arbetar också regelbundet i skolan som musiklärare. Skolan har även mycket musik på skivor så att barnen kan lära sig de gamla danserna.
Barnen skall också lära sig traditionell odling, både på friland och i växthus. ”Odlingslektio-nerna är mycket populära, speciellt vid skördetid när barnen lär sig matte genom att räkna med bönor“, sade lärarna. När vi var där höll de på med att grunda ett grönsaksland med kompost. De får också delta i arbetet med bikuporna, men de flesta är rädda för stick, bara en pojke tycker om att vara med.
Laura och Fernando vill uppfostra barnen med kärlek och omsorg vilket de fattiga barnen inte är bortskämda med. Resultatet blir att barnen inte vill gå hem när skolan är slut! Det finns en lekplats på gården där de kan gunga och dansa, och lärarfamiljen finns där. Hemma har de oftast ingen vuxen utan måste vara ensamma tills mamman kommer från sitt arbete.

Svimmade av undernäring
Lärarna har ordnat en gratis läkarundersökning för alla barnen, en läkare ställde upp ideellt. Undersökningen visade att praktiskt taget alla hade parasiter så lärarna ordnade med en ”avmaskning” för att barnen skulle få mera kraft. Det har hänt att barn har svimmat i skolan av undernäring. Efter läkarundersökningen ökade lärarna sina ansträngningar för att kunna erbjuda barnen gratis lunch. Och nu har de lyckats, till sin stora glädje. Nu får skolan efter många förhandlingar matpengar från socialministeriet. De köper bönor, linser och de traditionella och näringsrika sädesslagen kinua och amarante i säckar – elevernas odlingar räcker bara till smakprov – och lagar helt vegetarisk proteinrik mat. Gamla sädesslag har tagits till heders i matsalen, trots att barnen protesterade i början. ”Det var jättesvårt, berättade Fernando. ”Barnen ville inte äta maten.”
Lärarna har stora kunskaper om näringslära och läkeväxter. De har skrivit en presentation av skolans mathållning för minis-teriet, och den var så intressant att ministeriet funderar på att trycka och sprida den till andra skolor.
Ett viktigt tillskott i dieten är honungen från de egna bina. Barnen är ofta förkylda i det svala bergsklimatet. Quito ligger på ca 2 800 m över havet och det kan till och med snöa på nätterna. Husen har ingen uppvärmning och maten lagas på gasspis, ved är en bristvara i städerna.

Den populära datorn
Den svenska vänföreningen Minga skickade pengar till en dator, eftersom utbildningsministeriet hade rekommenderat skolan att köpa en. Barnen vann pengar i en musik- och danstävling med traditionella danser, och tillsammans med pengar från honungsförsäljningen fick de ihop pengar till en skrivare. I början gjorde lärarna ett schema, så att två elever i taget skulle komma en timme innan skolstarten (ca 6.30!) för att lära sig datorn. Men resultatet blev att ALLA barnen kom en timme tidigare! Så populär är den. Det finns undervisningsprogram i olika skolämnen på CD som barnen får använda. Nu har de varit tvungna att ändra rutiner-na. Den elev som är först färdig med sina läxor och har gjort dem bra får gå till datorn. ”Motivationen att göra läxorna bra har ökat enormt!” strålade Laura. Skolan har inte Internet, det kostar för mycket. Minga håller kontakten med lärarna via e-post, men de måste åka till ett Internetcafé. De är på intet sätt fientliga mot den nya tekniken när den är till nytta, fastän de håller på gamla indianska traditioner!

Framtidsdrömmar
Under våren har föräldrarna byggt en våning till ovanpå lärarnas bostadshus, och där finns nu ett kök och en matsal. Köket hade fått låna spisen och kastrullerna till vårterminens slut. Till hösten drömmer de om en egen stor bänkspis med två gaslågor och om nya kastruller där maten inte bränns vid – de lånade är av aluminium och gamla och repiga.
Bredvid matsalen finns också två rum, än så länge halvfärdiga, som ska bli två nya klassrum. Tack vare detta kan en ny kull 5-åringar börja förskolan till hösten. Det andra rummet skulle bli ett experimentrum där barnen får plocka isär gamla klockor, radioapparater mm för att lära sig tekniken.

Sirpa Pääkkönen och Sisko Sylgren