Krönika: Onödigt larm om genteknik |
Så har det hänt igen. Nya larm i pressen om att vår mat är genmanipulerad. Det är Svenska Naturskyddsföreningen som låtit testa en rad majsprodukter och funnit spår av GMO och genast ska budskapet basuneras ut. Kvällstidningar och TV utnyttjas skickligt. Miljöorganisationerna är vana att ropa om hoten, man vill avslöja och skapa opinion genom att spela på rädsla och skräck för det okända. Det är nämligen en kampanj man nu rivstartar, under sin Miljövänliga vecka, för att samla in pengar för att ställa krav och få en öppen debatt om gentekniken. Men Sveriges största miljö- och naturskyddsrörelse vägrar offentliggöra mätresultaten. SNF gör sig därmed skyldig till samma mörkläggning som vi ibland anklagar industrin för. Fakta är det som gäller, även när det gäller spår av GMO-rester. Finns det mer än en procent genmanipulerad ingrediens i varorna ska de märkas, det säger lagen. Det kallas bagatellgräns och gäller oavsiktlig inblandning. Det är ett fastställt maxvärde som måste till för att vi ska få en fungerande särhållning. Det har inget med hälsorisker att göra! I ett öppet brev till SNF den här veckan skriver Sveriges Konsumenter i Samverkan att utspelet om GMO-majsen ger helt fel signaler, inte minst till näringslivet, som nu kanske inte känner att det lönar sig att lyssna på konsumenterna och anstränga sig i arbetet för att undvika att få in GMO i produkterna och affärshyllorna. Vi är också rädda för att SNF:s larm snarare får effekten att folk inte orkar bry sig och att motståndet ebbar ut. Vi noterar att i Aftonbladets egen läsarundersökning på Internet i samband med SNF:s utspel, där över 16 200 svarat på frågan Vågar du äta genmanipulerad mat? så röstade hela 54 procent ja och bara 46 procent nej. Sveriges Konsumenter i Samverkan och SNF är förmodligen i stort överens om den negativa hållningen till gentekniken, även om SKIS driver en hårdare linje. Vi accepterar t ex inte fältförsök, bland annat eftersom det inte finns något lokalt samråd och således inga möjligheter för en granne att stoppa GMO-odling på andra sidan staketet. Vi tycker därför inte att det 5-åriga moratorium som SNF kräver är logiskt. Konsumentorganisationerna i Europa ställer hårdare krav än SNF och i Sverige har vi redan genom dialog med industri och handel nått längre än i kanske något annat land när det gäller att hindra att genmanipulerade livsmedel kommer ut i affärerna. Vi upplever att SNF:s aktion motverkar detta långsiktiga arbete. Vår bestämda uppfattning sedan genmanipulerad majs och soja började odlas kommersiellt i USA 1996 är att genteknik inte tillför något positivt för oss konsumenter. Frågan har blivit oerhört politiskt laddad. USA har vid flera tillfällen hotat att dra EU inför Världshandelsorganisationen WTO. Amerikanarna sitter allt mer isolerat men ändå mäktigt i FN-organet Codex Alimentarius och blockerar gemensamma internationella märkningsregler för GMO-livsmedel. Själv ingår jag, från SKIS, i den svenska delegationen vid nästa Codexmöte om GMO som hålls i Tokyo, där riskanalys och principerna för GMO-utvärdering diskuteras. Genom att SKIS även deltar aktivt i Consumers Internationals arbete, den Trans Atlantiska Konsument Dialogen, TACD, samt var med och bildade Association of European Consumers AEC, har vi också kunnat driva konsumenternas krav internationellt.SNF! Ropa inte efter vargen, det tjänar ni inget på. Konsumentfrågorna och den säkra maten står redan högt på dagordningen i Sverige och EU efter kriserna med galna ko-sjukan och dioxiner. Försiktighetsprincipen och kulturella faktorer ska in i lagstiftningen och nu märker vi att intresset ökar för hälsa, etik och global hänsyn. Vi måste samtidigt hitta lösningar på svälten i världen. Det är oacceptabelt att en miljard människor är så fattiga att de inte kan livnära sig själva. Snabbt förändras samhället, demokratin måste förnyas. Internet ger nya möjligheter till aktioner och kampanjer från det civila samhället. Det räcker inte med att larma för att få rubriker och samla in pengar. Det handlar om att fler måste bli mer medvetna, förstå sambanden, börja tänka efter själva, ta ansvar för sitt individuella handlande och arbeta för kreativa och intelligenta lösningar som leder till en bättre utveckling. Där kan vi alla samverka och få till stånd förändring. Martin Frid Sveriges Konsumenter i Samverkan |