Björn Gillberg, Miljöcentrum, var inbjuden till ett seminarium
hos Miljöpartiet om strategier mot 3G-mobilutbyggnaden. 8 000 master,
med en höjd på 60-90 meter, ska sättas upp.
Det största enskilda ingreppet i vår landskapsbild någonsin,
menar Björn Gillberg.
Björn Gillberg utbildade sig i mikrobiologisk genetik och juridik
på 60-talet. Miljöcentrum, en ideell stiftelse, startade han
1971. Många är de processer som Miljöcentrum vunnit under
åren. Strategin har varit att göra tryck-svärtan
i lagarna till verklighet, som Björn Gillberg sa.
Björn Gillberg och Miljöcentrum har vunnit ett 70-tal mål
i skadeståndsärenden. En av de mest uppmärksammade är
BT-Kemiskandalen. Nedgrävda tunnor, med bland annat hormoslyr, rostade
sönder och en hel bygd fick sitt grundvatten förstört.
Intressanta är de mål som vunnits som slagit fast att estetisk
störning och psykisk oro är miljöskada, det vill säga
skadeståndsgrundande.
Björn Gillberg berättar om kampen i Sunne.
Ett samtal kom det är en massa master på gång!
Stadsarkitekten och bygglovsingenjören hävdade att det skulle
räcka med ansökningar med bara ett kryss på kartan som
visar var operatören vill placera masten.
Men har ni inte läst Plan och Bygglagen, 2:a och 3:e kapitlet;
det krävs utredningar som visar vilket intrång varje mast gör
i landskapsbilden, naturmiljön, boendemiljön, kulturmiljön?
sa Björn Gillberg.
Opinionen krävde ett informationsmöte.
Några inbjöds från Stockholm, bland andra Yngve Hamnerius
från Chalmers (mäter mikrovågor), Lena Hillert från
Karolinska, vars doktorsavhandling handlar om att elöverkänslighet
inte existerar, några höjdare från Post och telestyrelsen
och Socialstyrelsen samt några operatörer. Björn Gillberg
skulle också vara med, men en vecka före mötet kom ett
fax från stadsarkitekten om att det inte skulle vara så lämpligt
att Björn är med som representerar en part.
Men representerar inte teleoperatörerna en part!
Björn Gillberg fick komma med bland talarna.
Opinionen växte. Av Sunnes 14 000 invånare samlades 2 000 namn
in mot masterna. Men 2 000 namn betyder inget juridiskt. De som undertecknat
är ju inte sakägare och nonchalerades i Byggnadsnämnden.
När Byggnadsnämnden skulle godkänna de första 10 masterna
föreslogs att först skulle en mastpolicy tas fram. Över
natten tog stadsarkitekten fram en mastpolicy.
Den är ganska bra, där står att man ska beakta
lokaliseringsprincipen, att det ska krävas utredning där en
mast gör minsta intrång och störning, det ska finnas fotomontage,
operatörerna ska samverka, berättar Björn Gillberg.
Policyn förelades nämnden vid Byggnadsnämndens möte.
Policyn klubbades igenom. De tre sossarna och miljöpartisten reserverade
sig, den ska ju antas i fullmäktige! Så klubbades
tillstånd för 10 master. Trots att man inte hunnit pröva
frågan gentemot den egna policyn.
När nästa mastärende skulle upp i Byggnadsnämnden
framförde Björn att han ville komma och föredra sitt ärende
enligt 14§ förvaltningslagen.
Han framhöll att underlag som möjliggör prövning enligt
Plan och bygglagens 3:e kapitel saknades i ansökan och att denna
mast skulle leda till ett fullständigt oacceptabelt intrång
i den flera hundra år gamla byn där det inte finns några
luftburna ledningar för el eller tele, allt är nergrävt.
På ett 160 meter högt berg skulle man bygga denna 60 meter
höga mast.
Skulle den flyttas söderöver till bergknallen som är
250 meter hög skulle det ju räcka med en klen mast, 10 meter
hög, som kan smygas in i landskapsbilden sa Björn Gillberg.
Men då tillkommer ledningsdragningar, extra kostnader för operatören
Björn Gillberg avslutade sin föredragning inför nämnden
med kommentaren att han skulle vänta utanför och ville bli inkallad
om något nytt skulle komma fram i ärendet vid nämndens
behandling.
Denna nämnd som tidigare sagt ja till 10 master sa nu nej till den
mast där Björn Gillberg företrädde sig själv
och några andra som sakägare.
Nu arbetar opinionen med Björn Gillberg i spetsen. De 10 första
mastbesluten överklagas. Man verkar för att alla nya ansökningar
ska läggas på is så att byggnadsnämnden kan göra
en samlad bedömning. Skulle operatör protestera är det
ju bara att avslå ansökan! Det skulle tvinga fram samverkan
mellan operatörerna.
I Sunne kommun har en ansökan om kamin avslagits med motiveringen
att skorstenen skulle förfula.
Ansök om en 72 meter hög skorsten med sändare på
så får du nog igenom din ansökan blev Björn Gillbergs
skämtsamma förslag.
Strategin skall vara att lägga hinder i vägen. Formella hinder
som bygger på utmärkta lagparagrafer som vi har i Sverige.
En kommuns byggnadsnämnd kan göra vad den vill så länge
det är formellt korrekt, och finner sig inte motparten i det så
blir det prövat i högre instans. Björn Gillberg menade
att operatörer säkert anpassar sig i stället för att
kanske få en prejudicerande dom emot sig.
En del miljönämnder har fått för sig att 3G inte
är deras bord. Men 3G-master med sändare är rent definitionsmässigt
att betrakta som miljöfarlig verksamhet. Dessutom gäller enligt
Miljöbalken ett strikt skadeståndsansvar vid miljöskada
oavsett om operatör och markägare följt gällande villkor.
Som miljöskada gäller även oro för strålning
(psykisk emission) och estetisk störning. I 3 och 4 kapitlet miljöbalken
finns inskrivet att i all verksamhet skall sådant väljas som
inte medför olägenhet. Miljönämnderna bör lägga
sig i beslutsprocessen.
Björn Gillberg uppmanade deltagarna att påverka ledamöter
i sina miljönämnder att uppfylla sina skyldigheter, det vill
säga se till att det finns rejäla utredningar för varje
mast som ska prövas och att inte bara acceptera ett kryss på
en karta.
Argument framförs gärna i en byggnadsnämnd att man inte
kan kräva utredningar, fotomontage och så vidare det
kostar för mycket. Men det behöver inte en nämnd
bry sig om.
Konkurrensen mellan de olika teleoperatörerna medför att det
blir mångdubbelt fler antal master än vad som behövs.
Seminariet uttryckte stor oro att 3G-master skulle inbegripas i Ledningsrättslagen
och ge operatörerna rätt att expropriera den mark de vill komma
åt.
Även här får vi arbeta politiskt i riksdagen, sa
Mats Pertoft, mp.
BirGitta Tornérhielm
|