EU-parlamentet
röstade emot konsumentrörelsen i GMO-frågan. Hård
lobbying från genteknikindustrin är trolig orsak till att flera
förslag till förändringar i EU:s lagstiftning som rör
GMO röstades ner.
Våra politiker borde ha stått emot bioteknikindustrin
som vann onödigt lätt, säger Martin Frid, Sveriges Konsumenter
i Samverkan, SKiS.
Martin Frid
anser att resultatet i omröstningen visar att parlamentet struntar
i miljön och i människors hälsa.
Han är främst kritisk till att parlamentet röstade mot
ett förslag om en gemensam EU-lagstiftning som gör att genteknikföretagen
skulle vara skadeståndsskyldiga om skador uppstod på grund
av deras verksamhet. Detta förslag hade tagits fram av parlamentets
egen kommitté för miljö och hälsa.
Vi hade inte trott att parlamentet skulle rösta emot sitt
eget förslag. Konsekvensen av att politikerna och företagen
inte vill betala skadestånd om något går fel är
att båda två förlorar sin trovärdighet, säger
Martin Frid.
Lobbyingkampanj
Förklaringen till att majoriteten av parlamentsledamötena röstade
mot förslaget om skadeståndsansvar är enligt Inger Schörling,
parlamentsledamot för miljöpartiet, att bioteknikföretagen
utsatt ledamötena för en massiv lobbykampanj.
De har överöst oss med information som går ut på
att om man reglerar för mycket så flyttar bioteknikindustrin
från Europa och vi förlorar jobb.
Robert Andrén, som är GMO-handläggare på Miljödepartementet,
håller med om att industrin har lobbat hårt, men han är
ändå förvånad över att ledamötena inte
kunde enas om förslaget om skadestånd.
Nu är det upp till ländernas egen lagstiftning när
det gäller skadeståndsansvar i anknytning till GMO. I Sverige
regleras det bland annat i miljöbalken, säger Robert Andrén.
Han framhåller dock att frågan om ett skadeståndsansvar
fortfarande är aktuell, men då i vitboken om miljöskadestånd.
I kommissionens vitbok diskuteras det om ansvarsfrågan när
det gäller eventuella skador från GMO, ska ingå.
Tar flera
år
Jag tror att det kommer att finnas med i vitboken som förhoppningsvis
är klar om ett till fyra år. EU-kommissionären Margot
Wallström har sagt att hon hoppas att det ligger ett konkret förslag
färdigt inom ett år, säger Robert Andrén.
Men även om förslaget är klart om ett år så
kan det ta flera år innan det behandlats och gått igenom.
Under tiden vill vi ändra i GMO-direktivet 90/220 så
att genteknikföretagen är ansvariga för eventuella skador
som uppstår nu, men det röstade parlamentet emot, säger
Inger Schörling.
Miljöpartiet och miljö- och konsumentrörelsen vill också
ha ett förbud mot de så kallade markörgenerna som är
antibiotikaresistenta. Även detta förslag röstades ner.
Markörgenen fungerar så att den förs över till en
planta i samband med genmanipulation och när sedan antibiotika hälls
över plantan visar markörgenen att genmanipulationen har gått
bra genom att plantan överlever.
Har manipulationen misslyckats är växten inte resistent mot
antibiotikan och dör.
Risk för
spridning
Genen kan sprida sin antibiotikaresistens till människan om
man till exempel äter grönsaker som innehåller den. Det
är en liten risk, men skulle det inträffa kan det få svåra
konsekvenser, understryker Martin Frid.
Inger Schörling säger att det finns alternativa sätt att
undersöka om manipulationen har fungerat.
Trots det så röstade EU-parlamentet igenom ett förslag
om att markörgener som har negativ effekt ska identifieras till 2005
och gradvis tas bort först därefter, säger Inger Schörling.
Robert Andrén anser att ett direkt förbud kan uppfattas som
ett handelshinder; genom att fasa ut markörgenen så att företagen
får tid att byta arbetssätt, minskar den risken.
Markörgener
minskar
Jag tror inte att ett förbud skulle uppfattas som handelshinder
eftersom det finns andra metoder som kan ersätta det markörgenen
gör, säger Inger Schörling.
Enligt Robert Andrén är det oklart hur lång tid det
tar innan markörgenerna är helt borta.
Parlamentet och rådet ska nu kompromissa fram ett slutligt
beslut om när markörgenen ska vara borta. Rådet har tidigare
uttalat att de inte vill ha någon fastslagen tidsgräns för
detta och därför vet vi inte när de försvinner, säger
Robert Andrén.
Han framhåller dock att man redan nu ser i antalet ansökningar
att användningen av markörgener minskar på frivillig väg.
Kenneth
Samuelsson
Fotnot:
Vitbok antas av kommissionen som utgångspunkt för planerad lagstiftning,
ofta inom ett helt politikområde, till exempel miljö- eller sysselsättning.
|