Att delta på möten i Indien tar ofta tid. Efter två dygns
nonstopresa från Tamil Nadu i södra Indien når vi Bombay,
de två sista timmarna färdas tåget genom stadens ändlösa
östliga slumområden. Stadsdelar bokstavligt talat byggda på
sophögar. Överallt avfall, och en omgivning insvept i giftig
rök från förbränningen av Coca Cola- och Pepsi-engångsflaskor.
Baksidan av det vi kallar utveckling. För mig är det som att
kliva in i en Charles Dickens-skildring av 1800-talets Londonslum. Här
om någonstans är platsen att kanalisera folklig energi i kampen
för en annan värld.
Därför är det inte utan förväntningar vi kliver
in i lokalen för ett av de första planeringsmötena inför
World Social Forum (WSF) 2004. För första och kanske enda gången
kommer detta jättearrangemang att anordnas utanför Brasilien.
Beslutet att låta sociala rörelser i Indien arrangera WSF
här i Bombay sammanhänger med en önskan om ett starkare
deltagande från andra kontinenter, främst Asien och Afrika.
Jag och min kollega Claes representerar Svalorna, en förening som
aktivt arbetar med miljöfrågor och social mobilisering i Indien/Bangladesh.
Till vår förvåning är Svalorna enda närvarande
utländska organisation, vid sidan av en fransman utsänd på
uppdrag av Europa-parlamentet och European Social Forum. Indiens olika
regioner är dock väl representerade bland de cirka 80 deltagarna.
Sociala rörelser i Indien organiserar sig enligt andra mönster
än vad vi är vana vid hemifrån. Man kan förstås
hävda att de avspeglar det indiska samhället i stort, med dess
stora mångfald och djupa klassklyftor. Dels finns de genuina gräsrotsrörelserna,
där bönder, daliter (kastlösa) med flera organiserar sig
för miljön och bättre livsvillkor. Dels finns i stort överflöd
mer elitbaserade NGO:s (Non Govermental Organisations) där akademiker
och representanter för högre kaster agerar utan någon
närmare gräsrotsförankring. Mitt intryck är att den
senare gruppen ännu är i tydlig dominans i denna fas av planeringsprocessen.
Detta förvånar samtidigt inte. Bland våra gräsrotskontakter
i södra Indien känner ytterst få ens till WSF. Planeringsprocessen
är alltså i hög grad en arena för NGO-proffs. Detta
förklarar sannolikt också varför frågan om hur man
uppnår en bred WSF-mobilisering bland alla Indiens utsatta grupper
aldrig riktigt kommer upp på agendan.
Som så ofta i planeringen av stora forum hamnar visioner och ideologi
i skymundan för rena praktikaliteter. Under mötesdagarna framtonar
WSF också i huvudsak som en indisk affär. Samordningen mellan
representanter från olika regioner tar mycket energi, och många
tycks glömma omvärldens intresse av att göra evenemanget
till en global manifestation. Särskilt energikrävande är
kampen mellan deltagare från Bombay och Delhi om från vilken
ort planeringsprocessen ska samordnas. Till sist reser sig en storvuxen
man i auditoriet:
Jag tycker att det är en ironi att vi säger att vi vill
bygga en annan värld, och samtidigt slåss om lokaliseringen
av ett kontor!
Med Indiens miljardbefolkning och möjligheten att massmobilisera
till WSF finns det samtidigt en rimlighet i att frågor av stor inhemsk
betydelse ges en central roll. Två preliminära nyckelteman
är bekämpandet av kastsamhället samt den hindu-fundamentalistiska
regeringens aktivt splittrande politik mellan framför allt hinduer
och muslimer (sammanfattad med det för en västerlänning
något missvisande ordet communalism). Som övergripande
tema står annars kampen mot den nyliberala världsordningen.
Något som förvånar mig är den stora öppenheten.
Det är fortfarande lätt att få gehör för synpunkter
om WSF:s inriktningar med mera. Mötesdagarna kan kort beskrivas som
democracy at work. Utdragna diskussioner där ingen röst
lämnas ohörd stundtals smått kaotiskt. Det höjs
dock röster för att överföra makt till mindre, beslutande
grupper: den eviga konflikten mellan demokrati och effektivitet. En kuriositet
är den klasskampsretorik som flödar genom lokalen. Många
tilltalas comrade. Jo, här förekommer till och med
en comrade Stalin (ett inte alldeles ovanligt namn i Indien).
Den indiska globaliseringsrörelsens sammansättning skiljer sig
från den vi känner från Väst. Fackföreningar
är starkt framträdande i planeringen av WSF, liksom grupper
som verkar mot religiös fundamentalism och för mänskliga
rättigheter. Däremot är miljöorganisationer mycket
svagt representerade i detta skede av processen, inte heller syns någon
freds- eller djurrättsrörelse till. Jag talar med en Afsar Jafri,
representant för ett av landets ledande miljöinstitut. Jafri
hyser optimism om möjligheterna att få in krafter som arbetar
med miljö och hållbar utveckling i planeringsprocessen.
Arrangörernas största oro gäller inte målet att ena
alla medverkande grupper, utan finansieringen. I Indien arbetar de flesta
sociala rörelser under hård ekonomisk press. Att till exempel
anställdas löneutbetalningar emellanåt uteblir får
betraktas som ett normaltillstånd. Att ro i land det internationellt
största sociala forumet alla kategorier är därför
ett finansiellt vågspel. Upprepade gånger höjs röster
om att si eller så många rupees måste flyta in före
ett visst datum, för att inte det hela ska gå över styr.
Något förvånande är det att man överhuvudtaget
inte övervägt möjligheten att få in kapital från
omvärlden vilket vi också påpekar. Fantasin brister
annars inte när det gäller möjliga lösningar på
arrangörernas finansiella dilemma. Även företagssponsring
diskuteras. Kan man ta emot pengar av fienden? Vilka företag
står annars på rätt sida? Deltagarna är
ense om att multinationella företag är fullständigt uteslutna.
Däremot hörs inga principiella invändningar mot sponsringsinsatser
av inhemska indiska storföretag. Det vill säga, så länge
deras logos inte exponeras.
Mötets indiska fokus ger sig också tillkänna när
tidpunkten för WSF ska fastställas. De lokala arrangörerna
i Bombay har förordat några datum i början av januari.
Intensiv diskussion utbryter. Efter att en rad praktiska argument avhandlats
fram och tillbaka hörs en stämma i bakre delen av lokalen:
Om vi lägger det i början av månaden kolliderar
det med pongal. Då kommer det inte att komma någon från
södra Indien.
Pongal är årets största högtid i sydligaste Indien
ungefär som vår midsommar och nyår sammanslagna.
Argumentet biter. Följande dag meddelas att WSF under inflytande
av pongal läggs i mitten av januari (16-21).
Trots den kritik som kan riktas mot planeringen av WSF ingjuter mötet
hopp och optimism. Man kan känna den positiva andan i möteslokalen,
och det är tydligt att arrangörerna kommer att ge allt för
att föra över till Bombay det momentum som byggts upp i Puerto
Allegre. Mötet avslutas i en uppsluppen anda. Själv vandrar
jag ut i den sena Bombaytrafiken samspråkande med en representant
för en nationell dalitorganisation. En två dygn lång
hemresa väntar.
Björn Forsberg
|