3 okt 03

En skola för vetgiriga ”miljöforskare”


Bengt Andersson har gjort begreppet miljöforskarna vid Flatåsskolan känt. Nu har han fullbordat sin lärargärning och blivit pensionär men hans sätt att låta eleverna arbeta i projekt kommer att fortsättas av två yngre förmågor.
– Naturvetenskap skall vara praktiskt, säger han.

Varje år sedan 1969 har högstadieeleverna på Flatåsskolan följt försurningen i Göteborg och Västsverige. Det var då projektet vatten startades. Genom att låta olika ämnen samverka fick man ihop ett tillräckligt antal timmar för en exkursionsdag. Själv undervisade Bengt Andersson i kemi och biologi. Utrustning saknades men det gick att mäta vattenkvalité med enkla metoder. Därför tog man emot prover på brunnsvatten från allmänheten för en liten avgift. En del av pengarna gick sedan till att plantera träd i u-land och en del till ny utrustning.
Det var roligt för eleverna att göra något som kändes nyttigt och det var stärkande för deras självförtroende att möta allmänheten och kunna svara på frågor.Bland annat kunde de berätta om hur man skyddar brunnar mot försurningen, genom att till exempel kalka runtom eller i svårare fall installera ett filter. Allmänheten vet mycket lite om försurning och här kan eleverna hjälpa till att göra en hälsoinsats. Får eleverna frågor de inte kan svara på uppmuntras de att själva söka svaret. Myndigheterna har ofta bara bristfällig information att ge.

Gifter löses ut
Eleverna har hittat brunnar med 3,5 i pH (det mått surheten mäts i), neutralt pH är 7. Måttet är logaritmisk, för varje steg i skalan ökar surheten tio gånger. Markvatten i Västsverige har runt 3,6 och det innebär att aluminium och tungmetaller, som är giftiga för människan och som varit bundet i marken löses ut i vattnet när det blir så surt. Särskilt oroande är att alltmer kadmium löses ut. Det kan skada njurarna. De grävda brunnarna drabbas först av försurningen men nu börjar även fler djupborrade brunnar bli försurade.
Flatåsskolan började mäta försurningen i sjövattnet, i marken, i droppet från trädkronorna och i nederbörden tiotalet år innan forskningen började göra det i större skala. Flera sjöar bevakas kontinuerligt. Därför är deras mätserie värdefull för vetenskapen. Då var det en handfull elever i en sjundeklass. Nu har undervisningen växt till en profillinje i högstadiet med elever i ett femtiotal olika projekt.
En igenväxt sjö i närheten, Torpadammen, lyckades Bengt Andersson få utgrävd. Fisk planterades in. Den har nu blivit en bas för miljöexkursioner, där finns sällsynta växt- och insektsarter. Man har ett akvarium med rudor. Familjebostäder har sponsrat en lokal som fungerar som naturrum för omgivningen. Många besökare kommer från när och fjärran. Eleverna får berätta och visa hur de arbetar.

Ett bredare arbete
Även om vattnet är det första och ännu det största objektet är det nu bara en del av allt man studerar. Ett område är arbetsmiljön som allergier, buller och säkrare skolvägar. Ett annat är brandkunskap, till exempel om hur olika material beter sig, och brandkunskapsundervisning för lägre årskurser. Skolan har skaffat en stor varmkompost. Eleverna sköter den och gör jordförbättringsmedelet Växtra, som de säljer, men det mesta av kompostmassan köps av bostadsföretaget Poseidon för gödsling i bostadsområdet.
På senare tid har eleverna ägnat sig mycket åt konsumentfrågor. De har mätt hur mycket tungmetaller det finns i godis, undersökt innehållet i kosmetik och de har tittat på hur mycket kravmärkta varor och varor märkta med bra miljöval det finns i butikerna i närheten. Årets bästa Bra Miljövalbutik får ett diplom som eleverna gjort.
Flatåsskolan har skaffat sig ett stort nätverk av kontakter hos institutioner, företag och föreningar. Dem kan eleverna nu utnyttja för studiebesök. Man har regelbundna kontakter med Sportfiskarna, Konsumentverket, Botaniska institutionen och Naturhistoriska museet, Naturvårdsverket och olika Länsstyrelser, Miljöförvaltningen, Kemikalieinspektionen med flera.

Deltar i tävlingar
Eleverna medverkar i kurser och informationskvällar om miljö, håller föredrag, tar emot studiebesök, gör utställningar och presenterar sina arbeten i en monter på Svenska Mässan i samband med Miljöteknikutställningar. De deltar i olika tävlingar som Finn Upp, Energi och Unga forskare på Tekniska Högskolan i Stockholm. Där konkurrerar niondeklassarna med gymnasister. Man deltar i ett nätverk, Science across the world, och jämför sina resultat med skolor i andra länder på områdena surt regn, dricksvatten och global uppvärmning.
För sitt arbete har Bengt Andersson fått många pris, en del stora, som det från Göteborgs stad, och Ingvar Lindquist-stipendiet. Han har också blivit hedersdoktor vid Göteborgs universitet. Han blir mycket glad för sådant, men eleverna är det viktigaste.
– Det är eleverna som ska tycka att det är intressant i skolan. Annars kan det vara detsamma.

Väcker miljöintresse
Därför blir han mycket stolt när det kommer fram någon före detta elev och berättar att nu forskar de om det och det och att det var arbetet i skolan som väckte deras intresse för naturkunskap och miljöteknik.
Arbetssättet har inneburit att eleverna har stor frihet att söka kunskap och Bengt Andersson har mest fungerat som handledare. Det fordrar insikt i vad olika elever kan behöva för stöd. Kunskapsprov är tämligen meningslösa, men eleverna har lyckats bra också i andra ämnen, som t.ex teknik. Eleverna känner delaktighet när de själva kan lägga upp arbetet och jobbar då mycket hårdare. Eleverna får stor vana att uttrycka sig muntligt, skriftligt och bildmässigt. Självständighet, engagemang, ansvar och självtillit stärks. Vikten av att bygga upp självförtroendet anser Bengt Andersson som en mycket viktig del i undervisningen.

Hans Sternlycke