Staten satsade 20 miljoner på folkbildning om EMU. Pengarna styrdes
med hjälp av särskilda direktiv till samarbeten mellan studieförbund
och partikanslier. Folkliga, ideella organisationer fick inget. Resultatet
blev att
Ja-sidan kunde producera propaganda i namn av folkbildning, som få
var intresserade att ta del av.
De går
lätt att känna igen. Glättiga står de där och
delar ut gratismaterial för Ja-sidan mot månadslön. Det
gäller att ha storföretagens sponsringspengar i ryggen. Om det
skulle vara problem att finna tillräckligt med folk till propagandaarmén
är dessutom AMS beredda att hjälpa till. Arbetslösa kan
tvingas ta arbete för Ja-sidan eller få sitt understöd
indraget hotar en chef på AMS med.
Ja-sidan är på gång med sista fasen i sin kampanj som
förts i åtminstone tre steg. I det första steget gällde
det att få betalda kampanjmakare att sprida Ja-propaganda för
20 statliga miljoner med folkbildning som täckmantel. Eftersom resultatet
av denna folkbildning blev så dåligt tillsattes en statlig
utredning. Den kom fram till att pengarna stort sett kastats i sjön.
Delegation med 20 miljoner
Det var när Euroländerna antog EMU fullt ut 1999 som svenska
staten tänkte ut en metod som Ja-sidan skulle komma att använda
för att försöka övertyga svenska folket om det förträffliga
med Euron. En delegation tillsattes med 20 miljoner till sitt förfogande
för folkbildning om EMU.
Att föra bort pengarna från ideell folkbildning i folkrörelser
som bygger på engagemang, och ersätta den med professionellt
styrd verksamhet där Ja-sidan kan ha så mycket kontroll som
möjligt över innehållet i studiematerialet, blev modellen
för att använda de statliga miljonerna.
Ja-sidans stora problem är att de saknar en hel del långsiktigt
folkrörelseengagemang för sin sak. Därför utgjorde
en demokratisk fördelning av medlen till alla som genomförde
folkbildning grundad på den svenska ideella folkbildningstraditionen
ett hot mot Ja-sidan.
Inget till ideella Nej-sidan
Folkrörelsen nej till EU och andra EMU-motståndare måste
hållas borta från möjligheter att stärka kunskapen
hos svenska folket så att Ja-sidan i kraft av sin sponsring från
storföretagen kan vinna när det blir dags för folkomröstning.
Först gällde det att se till att ideella folkrörelser inte
skulle kunna komma på fråga som mottagare av de statliga kam-panjmedlen
men att Ja-partierna skulle kunna tillskansa sig en stor del.
Enligt den förordning som utfärdats skulle de beviljade medlen
gå till folkbildningsorganisationer, folkhögskolor och liknande
sammanslut-ningar. Den av regeringen tillsatta delegationen brydde sina
huvuden och kom till slut fram till svaret att med liknande sammanslutningar
menas endast organisationer som har folkbildning som huvudsaklig
uppgift.
Så hade man enkelt blivit av med ideella folkrörelser.
Ideella = obalanserade
Nästa steg blev ett beslut om att hur studiematerialet i folkbildningen
såg ut var helt ointressant. Studiematerialet som folk-bildningsorganisationerna
tog fram var inte balanserade och kan ej så heller vara.
Härmed lämnades fritt fram för Ja-partipropagandan bakvägen.
Anställd personal på partikanslier kunde utforma studiematerial
åt anställd personal på folkbildningsorganisationer medan
ideella folkrörelsers folkbildning kunde svältas ut.
Men hur skulle detta antidemokratiska krumbuktande och utförsäljning
av den svenska folkbildningstraditionen motiveras? Trots allt har denna
tradition där folkrörelser drivit folkbildning burit fram vår
demokrati i snart hundra år. Här behövdes goda argument.
Delegationen kom fram till att medan innehållet i studiematerialet
var ointressant för att bedöma hur väl folkbildningen levde
upp till demokratiska idéer om kritisk hållning så
är däremot organisationsformen helt avgörande. Det
viktiga är grundinställningen, att folkbildningen är kunskapssökande
menade man och fortsätter sedan med avfärdandet av folkrörelsers
folkbildning:
Andra organisationer som till exempel ensidigt tagit ställning
för eller mot EMU fick därför inga bidrag.
Detta påstående är inte helt begripligt men innebär
i praktiken att partier på Ja-sidan som vill använda medlen
för sin propaganda kan göra det medan ideella folkrörelser
på Nej-sidan inte får göra det. Ja-propaganda gjordes
nämligen av anställd partipersonal i samverkan med studieförbund
och ingår därför i den kategori med material som delegationen
anser kan vara utformade hur som helst medan ideella folkrörelser
är uteslutna eftersom de inte påstås vara kunskapssökande
på rätt sätt.
Makthavarnas folkbildning
Att kollektivt frigöra sig och söka kunskap i strid med makthavares
tolkningsföreträde som folkrörelser alltid gjort är
något den statliga delegationen menar hindrar personliga ställningstaganden.
Folkrörelsers folkbildning ska istället ersättas av förment
neutrala handläggare i professionella organisationer.
Hur gick det då för delegationens folkbildningssatsning? Vuxenskolan
utbildade 1 792 egna studiecirkelledare som lyckades locka sammanlagt
2 638 deltagare i studiecirklar, TBV utbildade 375 studiecirkelledare
som lockade 337. Dyra studiecirkelutbildningar med personer utan intresserad
omgivning som utkommenderats tycks vara det dominerande mönstret.
Sammanlagt utbildades 5 500 cirkelledare som knappt lyckades värva
tre personer var till kurser.
De statliga utredarna kan konstatera att det inte blev så mycket
traditionell folkbildning för de 20 miljonerna. För att frisera
resultatet rapporterade en del studieförbund höga siffror för
ur folkbildningssynpunkt meningslös verksamhet. Vuxen-skolan hade
exempelvis spritt en broschyr i 150 000 exemplar och lyckades på
så sätt ensamma uppnå 10 gånger fler möjliga
personkontakter än alla studieförbundens studiecirklar tillsammans.
Föga balanserat resultat
Om det var illa med uppslutningen i de välfinansierade studiecirklarna
var det än värre med studiematerialet. Här tvingas de statliga
utredarna konstatera i sin sammanfattning att:
Av de tre studiematerial som granskats problematiserar två
av dem inte nämnvärt en svensk EMU-anslutning, medan det tredje
mer tydligt uppmanar till förutsättningslösa diskussioner.
Inget av materialet problema-tiserar dock den för svensk demokrati
traditionellt viktiga frågan om jämlika villkor mellan landsbygd
och stad vid en eventuell EMU-anslutning.
KFUK-KFUM anlitade Kristdemokraternas partisekreterare för att skriva
studiematerialet. Av detta följde att EMU:s koppling till strävan
mot en gemensam finanspolitik inte problematiserades. De statliga utredarna
höjer inte minst ögonbrynen för hur hela denna folkbildningssatsning
helt och hållet var ett led i förberedelserna för Kristdemokratiska
partistämman.
Moderaternas Medborgarskolan gick än längre i Ja-propaganda
i sitt studiehäfte. Här förklarades att det var helt orealistiskt
att Sverige stannar utanför EMU. Något sådant gällde
det uppenbarligen att undvika:
Sverige kommer då att på sikt bli en bananrepublik
hävdade författaren. När det gällde medlemskapet i
EMU var studiehäftet lika tvärsäkert. Tack vare medlemskapet
i EU har Du redan nu en ekonomisk frihet som Du tidigare endast kunde
drömma om. Studiematerialet anger endast negativa konsekvenser
av att inte gå med i EMU. När frågor ställs om att
lista både positiva och negativa argument verkar det vara ett tecken
på strävan mot allsidighet, åtminstone när man uppmanar
till egna synpunkter. Men det är skenbart eftersom studiecirkeldeltagaren
enbart uppmanas att se till sitt egenintresse som konsument och inget
annat.
Delegationen beslöt granska
De statliga utredarna konstaterar torrt som avslutning:
De folkbildningsideal som förväntas vara utgångspunkten
för studierna torde vara svåra att leva upp till med enbart
detta studiehäfte som utgångspunkt. Häftet i sig ger litet
utrymme för allsidig belysning.
ABF:s material granskas också och man finner det betydligt bättre
än det kristdemokratiska och moderata. Sammantaget konstaterar de
statliga utredarna att alla studieförbund klagat på dåligt
intresse.
Till delegationens moraliska försvar bör man påpeka att
den själv beslutade om att en granskning skulle genomföras av
hur medlen använts.
Så misslyckades ja-sidans första steg i sin kampanj. Det folkliga
EMU-motståndet kunde inte avstyras med översubventionerad Ja-propaganda
förklädd till folkbildning.
Tord Björk
|