I svenska massmedia brukar man framställa Finland som ett föredöme
för övriga nordiska länder, som inte ingår i den
europeiska valutaunionen, och vi får veta att det gått så
bra för Finland sedan de övergått till euro som betalningsmedel.
Under folkriksdagen i Lillehammer i slutet av augusti träffade jag
två finländska deltagare, Ulla Klötzer och Gerd Söderholm,
som gav en annan bild av tillståndet i Finland.
Gerd är
ekonom, översättare och frilansjournalist. Ulla är en välkänd
eldsjäl inom EU-motståndet. Hon arbetar sedan många år
i finska Alternativ för EU, är aktiv i Kvinnor för fred
och har varit vice ordförande i de gröna innan de övergick
till en federalistisk hållning.
Kerstin: Hur kom det sig att det finska folket röstade ja till EMU?
Ulla: Vi har aldrig fått rösta om EMU. 1994 röstade vi
om Maastrichtavtalet och där ingår den monetära unionen.
Politikerna sade då att vi skulle diskutera EMU senare och det tolkade
vi som att det skulle bli en folkomröstning. Men det löftet
innebar att det var riksdagen som diskuterade och tog beslutet. Vi blev
grundlurade. I princip har inte heller svenskarna möjlighet att rösta
om EMU. Ni är lika mycket inne i the deep shit som vad
vi är. I Finland säger man nu att det är ingen idé
att protestera, politikerna gör ändå som de vill. Det
är en oerhört farlig inställning.
Gerd: Långt före EMU-inträdet anpassade man landets politik
efter det. Finland skulle uppfylla de fyra Maastrichtkriterierna, men
folk visste inte ens om det. Anpassningen resulterade i att man fick en
brant uppåtgående arbetslöshetskurva.1990 var vår
arbetslöshet 3,24 procent, sedan steg den år för år
och blev i nivå med den i Spanien.
Ulla: Det här var en medveten politik för i EU-debatten sade
politikerna att vi måste gå med i EU för att få
ned arbetslösheten en arbetslöshet som man drivit upp
genom en medveten politik. Efter EU-inträdet sjönk arbetslösheten
igen, eftersom den var konstgjort uppdriven, men inte till den nivå
den var 1990. Att arbetslösheten sjönk igen berodde till största
delen på att man införde sysselsättningsåtgärder,
skolning, kurser med mera, för att få siffrorna att se fina
ut. Det var också en inkörsport till den monetära unionen.
Vad man inte talade om var att man måste klippa i den offentliga
budgeten, man klippte i understöden till kommunerna, och när
man drar ner i kommunerna, så drar de ner i hälsovården,
biblioteken och så vidare. 800 småskolor har stängts
i Finland under de sista åren och massor av bibliotek. Man får
större sjukavdelningar på sjukhusen, färre sköterskor
per enhet, klasserna blir större i skolorna. Och då kommer
vi in på det som också ingår i EU:s politik, nämligen
privatiseringar. När servicen blir så här förbaskat
dålig, då säger man från politikernas sida att
då privatiserar vi så att vi får bättre service
och så är vi inne i klassamhället. I en situation då
servicen är dålig, tar folk emot ett sådant argument.
Folk föredrar höjda skatter
Kerstin: I Sverige säger vi att EU kräver att den offentliga
sektorn ska vara så liten som möjligt, eftersom den anses vara
konkurrenshämmande, och därför skär man ner.
Gerd: Det är en gammal liberalistisk doktrin att den offentliga sektorn
är tärande. Nu lämnar man över viktiga samhällsfunktioner
till privatkapitalet även när det gäller sådant som
hela befolkningen behöver. El behöver alla, telefon behöver
alla, vatten behöver alla, ren natur behöver alla. När
den privata businessen ska få övertaget i samhället, så
gör de enorma vinster på det som har varit naturliga monopol
i de nordiska staterna. En monopolfaktor, det vill säga vi skattebetalare,
har finansierat verksamheterna för att hålla igång samhället
till lägsta pris så att även låginkomsttagare kan
betala. Men en privat företagare kan själv stänga av till
abonnenterna.
Ulla: De har nu på EU-planet gått ut och sagt att skatterna
ska sänkas för att vi ska kunna konsumera mera, det är
en uttalad EU-strategi. I Finland tillfrågades medborgarna i en
gallup om de ville ha sänkta skatter, men finländarna ville
i stället ha höjda skatter om de med det fick bättre service.
Regeringen går stick i stäv emot vad finländarna vill
ha vi vill ha mer service som är betald av skattemedel och
mindre pengar för konsumtion, men EU vill ha det tvärtom.
Gerd: Jag vill tillägga att vi måste ha den strategin när
vi inte längre har vår centralbank. Vi har inte längre
en centralbank som kan trycka pengar, vi har inte längre rätt
att acceptera hög inflation för att få lägre arbetslöshet,
eller att ändra på räntan om ekonomin är överhettad
eller svag. Vi är en båt utan roder. Och då ska vi bara
vänta och se om allting ordnar sig med hjälp av företagen.
Vi har inte längre någon flexibilitet inom arbetsmarknaden.
Man spekulerar i arbetslöshet.
Mathjälp från EU
Kerstin: Du har skrivit om att klyftan mellan fattiga och rika har vidgats
och att ni har fått matköer, och så vidare. Men i Sverige
har man ju sagt att ni har fått det så väldigt bra efter
EU-inträdet.
Gerd: Brödköerna kom som en effekt av att fattigdomen ökade.
När man inte får arbete och inte får mer arbetslöshetsunderstöd
och inte kan omskola sig mer, så får man då ställa
sig i en brödkö. Vår regering accepterar att Finland har
fattiga. Ordet fattig förekommer inte i ett välfärdssamhälle,
men nu talar man om fattiga som om det vore den naturligaste sak i världen
att de ska finnas.
Ulla: Brödköerna har vi sett själva, så det är
ingenting vi har hittat på. Vi får så kallad mathjälp
från EU. Att Finland, ett nordiskt före detta välfärdsland,
ska få hjälp av EU när tusentals barn dör dagligen
i Afrika och Indien, det är en skam. Och jag skäms för
det. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är bara
vi som har sagt att folk blir fattigare och att klyftorna ökar, utan
det har stått i Helsingin Sanomat, som minsann inte är EU-skeptisk.
De har skrivit öppet om brödköerna och om fattigdomsklyftan
som har ökat. Och klyftan blir bara djupare.
Ni i Sverige har en viss flexibilitet när ni har kronan. I Norrland
har ni haft en arbetslöshet på cirka tre till fem procent,
medan det på vår sida av gränsen i norra Finland är
en arbetslöshet på 18 procent. Näringsstrukturen är
densamma i båda länderna, men vi har inte sådan flexibilitet
att vi kan stödja som vi borde. Sverige har lite större frihet
att ge stöd och i Sverige mår barnfamiljerna definitivt bättre
än i Finland. Barndagvårdsavgifterna, till exem-pel, är
lägre för svenska familjer. Den ekonomiska bördan på
familjerna ökar när staten har för lite pengar.
Redan NATO-medlemmar
Kerstin: Du tog upp tidigare att Sverige och Finland indirekt är
med i NATO genom VEU, kan du utveckla det lite?
Ulla: Den västeuropeiska försvarsunionen var ett embryo som
hängde ihop med EU genom euratomavtalet och kol- och stålunionen.
Finland och Sverige var inte medlemmar i VEU, eftersom vi var neutrala
stater, och det blev ju ett problem för EU eftersom de ville bygga
upp ett gemensamt försvar. Det står i protokollen till Maastrichtavtalet
att VEU utgör den västra pelaren för NATO. Detta var ett
problem, eftersom 75 procent av Finlands befolkning inte vill vara med
i NATO. Då gjorde man så att man bakade in hela VEU, så
att det inte längre var åtskilt från EU. Det enda som
har lämnats utanför av VEU:s traktat är solidaritetsklausulen,
att man ska ställa upp för varandra vid konflikt. Men det kommer
i stället med nu, i den nya EU-grundlagen. Det här kom till
utan att Finlands befolkning visste om det. Så i princip är
Finland med i den västra pelaren av NATO liksom Sverige.
Gerd: Det främsta argumentet för mig att vara mot EU är
att man stjäl landet från ungdomarna. Vilken politik kan de
sedan föra? De kan föra en politik för sin egen karriär
i konkurrens med hela Europa. Det är en omöjlig sits för
dem. De måste sträva efter att vara så utbildade att
de vinner. Solidariteten har fallit bort från samhället.
Kerstin Palmlund
|