Dieseln extremt farlig |
Av rapporten, som baseras på data från EPA (som är en motsvarighet till svenska Naturvårdsverket) framgår att avgaserna från dieselbränsledrivna fordon svarar för inte mindre än 78 procent av den ökade cancerrisken genom olika utsläpp. Dieselbrännoljan och usel teknik gör att just detta bränsle är den klart största miljöboven i luften. Rapporten kommer från den New York-baserade organisationen Environmental Defense, som har tagit fram data ur EPA:s databas. Detta är uppgifter som EPA av någon anledning inte publicerat. Datauppgifterna från EPA har bearbetats av Environmental Defense. Det handlar om 41 mycket farliga utsläppsvarianter. Utsläpp från individuell uppvärmning ingår inte. Överraskande uppgifter Avslöjandena innehåller överraskande och negativa uppgifter för varje delstat, inte minst för de stora städerna. San Francisco som ansetts vara en förhållandevis "ren" stad, har på grund av luftföroreningar en risknivå på 2.600 ytterligare cancerfall per 1 miljon invånare. Det politiska målet, satt i Clean Air Act, är 1 (ett) sådant fall per 1 miljon invånare. Man befinner sig alltså ljusår från målet. 90 procent av denna risk i San Francisco beror enligt rapporten på föroreningar från fordon som drivs med dieselbrännolja. Övriga föroreningar svarar alltså för så lite som 10 procent. Att dieselbrännoljan är det stora luftföroreningsproblemet har varit känt sedan länge. Men att detta dödande drivmedel är så dominerande bland de giftiga emissionerna, det är definitivt en första rangens nyhet. Arbetsmaskiner har speciellt negativa effekter. Det har varit känt sedan länge. Sverige har därför infört restriktioner. Passiviteten stor Däremot är passiviteten stor i Sverige och i övriga länder när det gäller utsläppen från bilar och bussar. Det sägs att de dieseldrivna fordonen har blivit renare, men de är fortfarande så giftiga att de med tanke på vår hälsa inte borde få finnas på våra gator och vägar. Framför allt är det partiklarna i dieselavgaserna som anses mycket farliga. Enligt forskare på Bilprovningens Motortestcenter är dieselbilar sommartid 10-20 gånger farligare än en bensindriven bil. Riskfaktorer En speciell riskfaktor i sammanhanget är den relativt nya direktinsprutningstekniken. Den ger kraftigt ökade partikelutsläpp både från dieselfordon och bensinfordon. En annan riskfaktor är de politiker, som trots all kunskap som föreligger, sitter med armarna i kors. I många svenska tätorter finns begränsningar av tomgångskörningen till 1 minut. Kunskapen om detta är begränsad, speciellt hos utländska bussförare. Exempelvis stod nyligen en buss på tomgång i en halv timme. Den troliga förklaringen var att föraren ville skapa kylmöjligheter för de passagerare som han snart skulle ta ombord. Avgasgetto I Stockholm finns ett alldelesspeciellt dieselavgasghetto vid Vasamuseet. På parkeringsplatsen trängs bussarna och de går i stor utsträckning på tomgång. Flertalet förare tycks inte vara medvetna om de hälsorisker som de utsätter sig själva och sin omgivning för. Det handlar dels om nonchalans hos förarna (deras fackförbund har rimligen upplyst dem om riskerna), dels om brist på politiska åtgärder för att komma åt problemet. Men kunskapen finns och ökar nu genom USA-rapporten. Nu är det framför allt den politiska viljan som saknas. Dödsfall I Europa beräknas luftföroreningar ligga bakom 6 procent av dödsfallen. Detta enligt en vetenskaplig studie som tidigare publicerats i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet. Studien bygger på dödstalen i Frankrike, Schweiz och Österrike. Kostnaderna för att vårda de personer som blir sjuka av trafikens avgaser beräknas till 1,7 procent av bruttonationalprodukten. I Sverige beräknas luftföroreningarna från motorfordon kräva fler dödsoffer än trafikolyckorna. Det handlar framför allt om lungcancer och hjärtsjukdomar. Men också personer som har astma eller allergier lider svårt av bilavgaserna. Även i det sammanhanget räknas dieselemissionerna som det största problemet. Livsfarligt De dieseldrivna bilarnas emissioner är direkt livsfarliga och dessa bilar borde därför tar ur trafik och byggas om för mer miljöanpassad drift. Ska man försöka sig på att göra en någorlunda positiv kommentar till uppgifterna från USA så skulle den kunna lyda så här: Det stora luftföroreningsproblemet är nu så väl lokaliserat att det är enkelt att angripa det. Det är kanske bäst att tillägga att detta förutsätter att den politiska viljan finns. Åke Askensten |