På papperet finns det ett rejält lagligt stöd för
vårdtagarna inom äldrevården och omsorgen. Men hur fungerar
det i verkligheten?
Åklagarmyndigheten
i Helsingborg har beslutat om en förundersökning angående
avdelningssköterskan i Landskrona och det svåra bensår
som drabbade en kvinnlig patient. Någon anmälan om brott har
inte inkommit till åklagarmyndigheten, men chefsåklagare Jörgen
Lindberg harpå eget initiativ inlett en förundersökning.
Misstankarna gäller misshandel. Åklagarmyndigheten bevakar
uppgifter som framkommer i massmedia. Ett par gånger om året
tar man upp ärenden på det här sättet. Fallet utreds
också av Socialstyrelsen en av sjukvårdens granskningsinstanser.
Två undersökningar pågår alltså parallellt
vilket är ovanligt. Men det är två mycket välkomna
initiativ med tanke på vad som händer inom just äldrevården.
Skuldfrågan
Hur ser då skuldfrågan ut inom denna svårgreppade verksamhet?
Bär den (ansvariga) sjuksköterskan ensam ansvaret? Den första
oklarheten bör omgående förtydligas.
Sjuksköterskan, benämns i medierna (av okunskap?) för ansvarig
sjuksköterska, vilket lätt skulle kunna misstolkas som
om det gällde den medicinskt ansvariga sjuksköterskan, MAS.
För övrigt kan konstateras att sjuksköterskan gjorde fel
som inte omedelbart och skriftligen rapporterade avvikelserna till MAS-en.
Men förmodligen finns det fler brister i ansvarsfrågan som
seriöst måste utredas. Det är lätt hänt att
syndabockar plockas fram.
Alla i vårdkedjan har ansvar på sina respektive nivåer.
Sköterskan på avdelningen och omvårdnadspersonalen befinner
sig närmast vårdtagarna på denna form av boende. Omvårdnadspersonalen
ska rapportera till avdelningssköterskan om avvikelser. Vilket de
i Landskronafallet uppges ha gjort.
Det ska också på varje enhet finnas en blankett för avvikelserapportering,
en blankett som omvårdnadspersonalen och avdelningssköterskan
tillsammans eller var för sig fyller i och skickar till MAS-en.
Vid incidenter ska MAS-en rapportera till politikerna. Det bör finnas
rutiner för detta. MAS-en har ett självständigt ansvar
för anmälan enligt Lex Maria och för rutiner som gäller
enligt hälso- och sjukvårds-lagen (HSL). Verksamhetschefen
har ett mer praktiskt övergripande ansvar samt personalansvar och
ska se till att information når personalen.
Lagstadgat ansvar
Om nu avdelningssköterskan ignorerade fallet, eller inte vågade
anmäla det, så har omvårdnadspersonalen ändå
ett eget lagstadgat anmälningsansvar. Detta enligt Lex Sarah 71 a.
Lagen innebär skyldighet för personal inom äldre- och handikappomsorgen
att anmäla allvarliga missförhållanden.
Har omvårdnadspersonalen i Landskrona anmält händelsen
enligt Lex Sarah? Eller nöjde sig omvårdnadspersonalen med
att tala med sjuksköterskan? Eller vände sig personalen så
småningom direkt till MAS-en? Eller till verksamhetschefen?
Kommunens ansvar
Det är kommunens plikt att via verksamhetschefen informera sin personal
om att de är skyldiga att anmäla missförhållanden
enligt Lex Sarah. Har så skett? Och när? Vilket lätt går
att kontrollera eftersom landets kommuner ska skicka en kopia av instruktionerna
till länsstyrelserna.
Det här är förmodligen en svag länk i vårdkedjan.
Få kopior har nämligen inkommit till landets länsstyrelser
om skriftlig information till omvårdnadspersonalen. Och man undrar
varför?
Skuldansvar måste fördelas rättvist
Här finns ett skuldansvar som i Landskronafallet måste fördelas
rättvist. Har vårdpersonalen skriftligen fått skriftlig
information från kommunen om anmälningsansvar enligt Lex Sarah
då har de också del i skulden. Om personalen inte fått
denna information så är det kommunen/verksamhetschefen som
har del i skulden.
Nu kommer förmodligen Socialstyrelsen att kräva en skärpning
när det gäller kommunernas ansvar att skriftligen informera
omvårdnadspersonalen.
Sen återstår ändå den stora, svåra frågan:
Vågar personalen anmäla? Vem i omvårdnadsgruppen vågar
ta initiativet? Tidigare beskrivna personalfall i denna tidning talar
om risken för att bli obekväm.
På en arbetsplats med god arbetsmiljö och öppenhet behöver
det aldrig gå så långt som i Landskrona. Personalen
ska vända sig till avdelningssköterskan, MAS-en eller verksamhetschefen.
Omständigheterna med bensåren skulle, om fallet sköts
rätt, ha åtgärdats eller nått den politiska nämnden
långt före det att maskarna började krypa.
Vem gör vad?
Verksamhetschefen har det yttersta ansvaret enligt § 29 i hälso-
och sjukvårdslagen.
MAS-ens uppgifter regleras av 24:e paragrafen i HSL. Hennes ansvar avser
bland annat den vård och behandling som patienterna ges. MAS:en
utövar sitt ansvar genom att planera, styra, kontrollera, dokumentera
och redovisa arbetet med verksamhetens kvalitet och säkerhet. Detta
enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
(SOSFS 1996:24), som är speciellt viktiga både för MAS-en
och verksamhetschefen.
MAS-ens och verksamhetschefens ansvarsområde överlappar delvis
varandra. Socialstyrelsen anser det vara viktigt att MAS-en och verksamhetschefen
har ett dokument som dem emellan reglerar vem som gör vad. Den fråga
som vi nu, genom två parallella utredningar, hoppas få svar
på är: Kan man lägga hela skuldfrågan på avdelningssköterskan
eller finns det andra brister i vårdkedjan som bör tydliggöras?
Eivor Karlsson
|