Bensinpriset
har fördubblats på några år. Men biltrafiken fortsätter
att öka. Det kan förefalla som om de allra flesta bilister inte
är särskilt priskänsliga. Men det är naturligtvis
inte bara priset som spelar in om folk väljer att låta bilen
stå och i stället tar sig fram på annat sätt. Tillgången
till god kollektivtrafik hör till det som spelar in.
En tysk professor hade för några år sen räknat ut
att bensinpriset skulle behöva stiga till 18 kr litern innan det
blir några större effekter i form av biltrafik.
En undersökning bland invånare i Stockholms län tyder
dock på att man åtminstone där ligger den avgörande
smärtgränsen betydligt lägre än så.
Undersökningen ger svar på den många gånger ställda
frågan hur bilavgifter (s k biltullar) skulle påverka biltrafiken.
500 kr viktig gräns
En fråga löd så här: Om du jämför med
dina resor till och från arbetet i dag, hur mycket mer får
det kosta dig personligen per månad innan du byter färdmedel?
23 procent skulle byta till annat färdmedel redan vid en kostnadsökning
med 100 kr per månad. 60 procent skulle byta vid en kostnadsökning
på 500 kr. 16 procent skulle fortsätta att köra även
om kostnaden ökar med mer än 1000 kr.
Kvinnor och offentligt anställda är mer priskänsliga än
män och sysselsatta i den offentliga sektorn. Undersökningsföretaget
SKOP anser att svaren på denna fråga måste tolkas
med viss försiktighet eftersom nästan varannan inte har
kunnat besvara frågan.
Speciellt förvånande är att nästan 1/4 skulle byta
färdmedel om den personliga kostnaden ökar med så pass
lite som 100 kr, dvs ca 3 kr per dag.
Om bilavgifter införs i Stockholms innerstad så har det talats
om en genomsnittlig dagkostnad på minst 25 kr. Med drygt 20 arbetsdagar
per månad handlar det om över 500 kr per månad. Därmed
skulle alltså bilresorna till jobbet minska med 60 procent.
40 procent reser kollektivt
Enligt undersökningen reser 40 procent av de förvärvsarbetande
i Stockholms län oftast kollektivt till jobbet. 37 procent åker
bil ensamma medan 5 procent samåker. Det innebär att delbilåkande
är fler än kollektivtrafikanterna: 42 procent mot 40. 6 procent
tar cykeln till jobbet medan 12 procent går.
Promenerandet till jobbet är naturligtvis vanligare i Stockholms
innerstad, där är siffran 24 procent. 17 procent av de innerstadsboende
tar bilen till arbetet, att jämföras med 52 procent bland boende
i kommuner norr om Stockholm och 47 procent i kommunerna söder om
Stockholm.
Den typiske kollektivresenären är en ung, offentliganställd
kvinna.
Snabbheten prioriteras
41 procent anser att bland motivet för val av färdmedel
är snabbheten viktigast. Därefter kommer bekvämligheten
(33 procent) och på 3:e plats kostnaden (16 procent). Miljövänligheten
prioriteras bara av 4 procent.
På frågan vad som bör förbättras för att
man ska resa mer med buss, pendeltåg och tunnelbana var fler
turer det helt dominerande svaret medan bättre förbindelser
kom på andra plats.
Av de som tar bilen till jobbet uppgav 51 procent att de använder
bilen i arbetet minst en gång i veckan, medan 41 procent aldrig
gör det eller gör det mindre ofta än varje månad.
De som tar bilen till jobbet fick ange vad som skulle vara den största
nackdelen med att resa kollektivt. En majoritet (58 procent) svarade att
tiden och/eller förseningar är den största nackdelen.
60 procent vill satsa på kollektivtrafik.
På frågan om man vill förbättra kollektivtrafiken
eller bygga tunnelleder för trafiken runt Stockholm prioriterade
60 procent kollektivtrafiken, medan 37 procent föredrog tunnelleder,
d v s tunnlar för bilar och bussar.
Den här undersökningen gjordes i slutet av 1997 på uppdrag
av bl a gatu- och fastighetskontoret i Stockholm. Då redovisades
den av någon anledning inte i gatu- och fastighetsnämnden.
Men nu har Miljömagazinet, närmast av en slump, fått tillgång
till den.
Även om undersökningen har några år på nacken
innehåller den en hel del intressant information. Dock bör
man ha i minnet att både bensinpriset och SL-taxorna har höjts
sedan 1997.
Åke Askensten
|