Recension,
Litteratur:
Titel:
Afrikabild för partnerskap?
Afrika i de svenska skolböckerna
Av: Mai Palmberg
(Nordiska Afrikainstitutet)
|
Den
bild vi får av
omvärlden
beror i
hög grad på vad och hur medierna väljer att rapportera.
Men det finns även andra källor till påverkan. En sådan
är undervisningen i skolan, som betyder mycket för skapandet
av en grundläggande verklighetsuppfattning. Forskaren
Mai Palmberg undersöker i sin rapport Afrikabild för partnerskap?
hur den afrikanska kontinenten skildras i skolböckerna (studien berör
62 böcker för högstadiet i ämnena historia, religionskunskap,
samhällskunskap och geografi). Mycket av det hon kommer fram till
är allmängiltigt; även andra delar av vårt samhälle
ger en likartad, förenklad bild av Afrika. Det är detta som
gör hennes bok så intressant.
Palmberg
konstaterar snabbt att de gamla fördomarna om Afrika inte finns kvar
i skolböckerna. Den biologiska rasismen har försvunnit, liksom
exotismen i skildringarna av kontinenten. De fördomar som finns i
dag är mer abstrakta, men nog så allvarliga. Stereotyper av
afrikanen finns kvar och Afrika får ofta sin plats i böckerna
endast när Afrikas utveckling på något sätt berör
Europa.
Trots Afrikas 40 miljonstäder är det en beskrivning av afrikanen
som bymänniska som företrädesvis finns i skolböckerna.
När städer nämns är det som problem, med den bakomliggande
fördomen att stadslivet inte är naturligt för
afrikaner, utan ett främmande element som införts mot deras
vilja. Det skapas en föreställning om att det traditionella
livet är äkta afrikanskt, medan det moderna livet är en
eftergift för eller anpassning till den västerländska livsstilen.
Likaså
försummar man att tala om den växande medelklassen i Afrika.
Det resoneras mycket om det fattiga Afrika, och problemen med den ofta
korrumperade rika eliten nämns. Emellan dessa två extremgrupper
finns dock afrikaner med utbildning, jobb, egna hus och bil. Att dessa
människor inte syns i undervisningen gör att klichébilden
av afrikanen förstärks.
I anknytning
till fattigdomen tas ibland Afrikas skuldbörda upp, men strukturanpassningspolitiken
som länderna tvingas följa för att betala av på lånen
diskuteras sällan. Krav på att de offentliga utgifterna skärs
ner - något som drabbar hälso- och sjukvården hårt
för att återbetala lån till Internationella valutafonden
och Världsbanken verkar vara ett känsligt ämne. Kanske
tycker läromedelsförfattarna att det är politiskt brännbart
och väljer därför att inte alls behandla det.
Konflikter
i Afrika beskrivs i läroböckerna som sprungna ur motsättningar
mellan olika folkgrupper, något som i sin tur sägs härröra
från den europeiska uppdelningen av kontinenten. Palmberg påpekar
att här talar skolböckerna emot många, om inte de
allra flesta afrikaner. Det faktum att koloniseringen skapade större
enheter än de kanske två tusen, som antalet folk- och språkgrupper
hade gett upphov till, sågs vid självständigheten som
ett oerhört positivt faktum.
När det gäller Afrika förs det fram en bild av att länder
med olika etniska grupper är en omöjlighet som leder till stridigheter.
Samtidigt framställs det mångkulturella samhället för
Sveriges del som ett mål att sträva efter. Att etnisk mångfald
anses vara värdefullt i Sverige men katastrofalt i andra delar av
världen förstärker känslan av avstånd mellan
vi och dem. Konflikter mellan olika folkgrupper
i Afrika verkar enligt läroböckerna uppkomma ur nedärvda
fientliga attityder, medan motsättningar mellan olika grupper i västvärlden
får ekonomiska, politiska, sociala eller andra förklaringar.
Ett
annat exempel på hur olika fakta tolkas beroende på synvinkeln
är attityden till religion. Svenskarna beskrivs som kristna rakt
av medan kristna och muslimska afrikaner anses påverkade utifrån
av religioner som inte ses som en naturlig del av den afrikanska kulturen.
Detta trots att stora delar av Afrika kom i kontakt med både kristendomen
och islam långt innan det hedniska Sverige blev kristnat.
Mai Palmbergs grundliga genomgång av materialet i svenska skolböcker
pekar på nödvändigheten av att föra fram en mer mångfacetterad
bild av Afrika redan i undervisningen. För mycket av de förenklingar
hon hittar i skolböckerna finns förstås även ute
i verkligheten. Att Afrika ständigt skildras från ett europeiskt
perspektiv gör oss blinda för det faktum att afrikanerna har
en egen historia, egna tolkningar av världen och en egen vilja att
skapa bättre levnadsvillkor.
Åsa
Forsman
|