Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 49, 4 december 2015

Järnvägens lov


Bättre med tåg 2
Hans Sternlycke
Blå Bergen AB

Hans Sternlyckes bok är en uppföljare till Bättre med tåg som författaren gav ut 2012, vilket märks på en del överlappningar och omtag.

Det finns emellertid också nya förslag, bland annat om att bygga höghastighetsjärnvägar på kinesiskt vis. Sådana behövs i ett glesbefolkat Sverige i Europas utkant. Sternlyckes tes om att på detta sätt öka spårkapaciteten genom att skilja olika snabb trafik åt är trovärdig.

Det framgår tydligt att det är en stor tågentusiast som har skrivit boken, en som sjunger järnvägens lov i många tonarter. Flera goda idéer finns också, som att bygga fler förstäder längs järnvägslinjerna ut från storstadscentra. Detta skulle innebära snabba och energieffektiva pendlingsresor kombinerat med ett grönare boende än vad som oftast är möjligt i dag. Konceptet är på intet sätt nytt, men borde genomföras mer konsekvent.

Andra intressanta förslag är kombinationen lastbil-tåg; med järnvägsvagnar för snabb av- och pålastning av trailersläp.

Vad som är mer tveksamt är Sternlyckes tro på en snar bensinbrist. Visserligen är alla fossilbränslen ändliga, men bensinbristen torde trots detta vara långt avlägsen. Andra energikällor kan successivt ta över samtidigt som förbränningsmotorerna blir allt effektivare.

Ändå finns det, som författaren påpekar, goda skäl att minska fossilförbränningen genom att köra fler eldrivna tåg.

Sammanfattningsvis är boken en engagerad om än något militant plädering för mer tågtrafik, väl värd att läsa för både politiker och andra. Det skulle emellertid inte skada med fler referenser till alla sifferuppgifter som presenteras och som ibland känns något osäkra.

  Share