Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 22, 29 maj 2015

Nej tack, Nya Slussen

Daniel Helldén valdes som ledare för Miljöpartiet i Stockholm 2011 av en tydlig orsak: Han tog ställning mot stadens förslag till Nya Slussen. Därefter röstade Miljöpartiet nej till Nya Slussen vid alla beslut i fullmäktige och gick till val 2014 på samma linje.

Efter valet blev Helldén trafikborgarråd. Han har sedan dess tigit, tvekat och avvaktat i Slussenfrågan.

Utspelet från Karin Wanngård den 16 maj 2015 förvånade många. Kan det verkligen vara "gasen i botten", som artikeln uttryckte det? Är Helldén och Wanngård överens om Slussen?

Slussenprojektet klarar inte trafiken. Det är väl känt. En galleria anläggs i sänkan där den planskilda korsningen ligger idag. Munkbron försvinner och framtidens resenärer får sitta i kö. Cyklister ska få trängas med stillastående trafik.

Det som kännetecknat Slussen sedan 1935, det effektiva flödet där alla trafikslag smidigt kommer fram, ska bort.

Nu har Daniel Helldén och Karin Wanngård löst problemet. Med fantasins hjälp tydligen.

"Vi minskar trafiken med en tredjedel", påstår de.

Vilken underbar lösning! Varför har ingen tänkt på det tidigare?

I korthet: För att det inte fungerar. Trafikkontorets egna prognoser pekar på oförändrad eller ökad trafik i innerstaden. Wanngård hävdar att trängselskatter på Essingleden tar bort trafiken i innerstaden. Det stämmer inte. Rapporten visar att det bara blir en minskning med några procent.

När något verkar för bra för att vara sant - då är det oftast så, säger polisen om bluffkampanjer och sol-och-vårare. Ett gott råd och det gäller i hög grad även här.

"Vi minskar trafiken med en tredjedel", upprepar Helldén. Men hur ska det gå till? Det vet ingen, inte ett enda papper har presenterats.

Däremot finns det simuleringar av trafiken i Nya Slussen. De visar trafikstockning, med köer, flera hundra meter åt varje håll.

Allmänheten har dock aldrig fått se simuleringarna. Om de kommer fram skulle alla kunna se sanningen om Slussenprojektet. Men det sker inte.

"Får inte ut filmerna", förklarar Helldén. Stockholm trafikborgarråd får inte ut trafiksimuleringarna för Nya Slussen. Vad ska man tro? Vem har makten?

Slussenprojektet har fler problem.

Ekonomin. Priset ökar stadigt, från 4 miljarder till 8, nu nära 12 miljarder. Innan byggstart.

Miljön. Projektet är långt mindre hållbart än andra alternativ.

Bussterminalen för Nackabussarna i Katarinaberget. Ett dåligt förslag som kanske aldrig blir av.

Kolingsborg. Det runda huset på Slussen, kulturhistoriskt värdefullt. Borde räddas, inte rivas.

Vid Socialdemokraternas rep-resentantskapsmöte i Stockholm nyligen ville många byta kurs för Slussenfrågan. Med endast 6 procents marginal fick partiledningen igenom sin linje.

Snart håller MP Stockholm medlemsmöte. Ska tystnad och fantasilösningar råda - eller ska medlemmarna säga ifrån? De som gav Helldén makten har fått nog. "Nu har han sålt ut Slussen", säger de besviket.

Ska man få igenom något måste man vara stark. Socialdemokraterna kör över Miljöpartiet, gång på gång. Kom igen, Daniel Helldén. Sätt ner foten.

Nej, heter det.

frilansjournalist, aktiv Slussenkritiker

  Share