Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 40, 3 oktober 2014 SJ flygets bästa vän D
en som till äventyrs söker en tågbiljett till kontinenten har numera inte någon framgång hos SJ. En förfrågan hos företaget ger till besked att SJ inte längre säljer några biljetter för anknytning söder om Köpenhamn. Upplysningen hänvisar till någon obestämd resebyrå och internetsökning på SJ utrikes resa länkar till en sida som är nere. En källa hos SJ säger att bolaget bara säljer sina egna resor, att det är en politisk fråga, att ägaren inte vill att SJ ska vara en resebyrå och att tåg är dyrt. Källan ger det sardoniska beskedet att ta flyget i stället. I praktiken har SJ givit upp konkurrensen med utrikesflyget genom att ha avvecklat servicen för utrikes resor, vilket är ett passivt och smalspårigt agerande. Danska DSB säljer utrikes tågbiljetter från huvudstaden, och tyska DB säljer också biljetter över gränserna. På sin hemsida skriver SJ vackert om hållbarhet och miljö att "SJ:s främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss". Många gäller uppenbarligen inte utrikes resenärer. På annan plats på hemsidan skriver SJ:s vd Crister Fritzson att företaget statsar på det kunderna vill ha. Likaså här gäller för SJ uppenbarligen inte utrikes resor. Visserligen reser många utrikes, men inte med SJ. Vd:n skriver också vackert att "nästan hälften av våra resenärer väljer oss för miljöns skull", som om det beror på SJ:s miljöpolicy. Snarast är den obesvarade frågan; varför väljer många resenärer bort SJ till förmån för det miljöfördärvliga flyget? En kvalificerad gissning är att det trots tågets stora miljöfördel beror på höga priser och förvrängd analys av marknadens efterfrågan. SJ förslösar sin naturliga konkurrensfördel och agerar indirekt resebyrå åt flyget. Ett förhållande som bör räknas in i SJ:s miljökalkyl. Alla från SJ avvisade resenärer till flyget är minusposter på SJ:s miljökonto. För en tid sedan backade SJ från förslaget att dra in biljettförsäljningen på tågen med motiveringen "vi har lyssnat på våra kunder". Det var en framgång för kunderna. I framtiden vore det tacksamt om SJ lyssnar till kunderna i förväg och utnyttjar den fulla potentialen med spår och järnvägsnät som finns över hela kontinenten, i stället för att räkna pinnar som polisen för att visa ett magert plus i redovisningen, krympa kostymen och skyffla resenärer till flyget. |