Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 33, 15 augusti 2014 Har infrastrukturministern bokat SJ-biljett? J
ag tycker om att åka tåg. Se landskapet förändras. Jag vill inte ha för bråttom när jag åker tåg. Själen måste få följa med. Annat är det när jag flyger. Dessa evinnerliga resor ut till flygplatserna, detta väntande efter incheckningen. Sedan någon timmes resa och plötsligt är man i ett annat land och då är det att vänta på bagage och sedan oftast en lång transportsträcka in till den stad som man besöker. Men på något sätt känns det främmande, redan framme? Nu flyger jag inte särskilt ofta, dels för att jag inte tycker om att flyga, dels för att miljön tar skada. Nä tacka vet jag tåget. Men alla dessa ledningar som faller ner, och växlar som inte fungerar, alla dessa förseningar. Första gången jag mötte detta fenomen var i England. Skulle ta tåget till Skottland. Det var krångligt. Förseningen började redan i London och fortsatte hela vägen upp till Aberdeen. Alla dessa små bolag som bara gick en viss sträcka var inte samordnade. Jo det fanns direkttåg, om man ville betala en massa tillägg till interrailkortet. Det tillät inte min kassa. Det var på 1980-talet. Sedan hörde jag att även Tyskland gått på niten med att privatisera och tänkte att detta blir inte bra för jag skulle åka till Österrike. Det gick alldeles utmärkt, för Deutsche Bahn säljer alla biljetter, även till utlandet. Den ende som fick problem var den unge mannen i biljettkassan vid Stockholms Central. Men det gick. Så har jag fortsatt genom åren. Åkt tåg. Det har emellertid blivit allt krångligare att köpa biljetter. Det märker jag nu när jag bor i glesbygd. Det finns ingen service längre på de små stationerna. Det har lagts ut på resebyråerna. Och de tar betalt, Tio procent tar de i Arvika, vilket hade inneburit 420 kronor för min senaste utlandsresa. Hutlöst. Samma gäller för inrikesresorna. Du måste ha internetuppkoppling och en mobiltelefon för att få biljetter. Hur många människor just i glesbygd har det? Hörde för några dagar sedan infrastrukturminister säga i radion att det är lättare att boka biljetter nu. Det är alltså inte sant. Nu ska SJ dessutom sluta sälja utrikesbiljetter både i butik och telefon. Enbart Interrailkort ska gå att köpa och det endast på nätet. Först säljer de ut underhållet, sedan själva tågtrafiken och nu försvåras biljettköpen. Är det ett nytt sätt att få fler att ta tåget? Det behövs en helt annan järnvägspolitik. En politik som ser till att tågen fungerar i hela landet, och att även förbindelserna med utlandet återupprättas. Sluta att prata om höghastighetståg. Tåg som tydligen ska gå på betongpelare uppe i luften. Det kan inte vara en miljöinvestering. Det blir massor med utsläpp när dessa ska byggas. Satsa hellre på bättre underhåll och fler spår för vanliga tåg. Vi behöver inte jäkta ihjäl oss. Vi behöver inte konkurrera med flyget. Men jag vill att tågen ska gå och komma enligt tidtabell. Är det för mycket begärt? |