Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 4, 24 januari 2014 Slut med planerat tågkaos N
yheterna har den senaste tiden haft stora rubriker om tågkaoset. Ett tågkaos som verkar vara planlagt. För hur kan det annars komma sig att trasiga ledningar, rostig räls och andra skador inte åtgärdas? Vet Banverket inte vad Trafikverket gör respektive inte gör? Hur kan det komma sig att reaktionen från Trafikverket på de senaste incidenterna är att nu så ska vi bygga om alla SJ:s 2000-tåg för några miljarder. Vitsen med denna ombyggnad är att tågen därefter går snabbare. Det är ungefär lika dumt som alla planer på miljardinvesteringar i ny räls för höghastighetståg. Tåg som främjar enbart de stora tätbefolkade områdena. Det är dags att fatta politiska beslut och ändra ägardirektiven. I stället för vinstkravet borde kravet vara att alla boende i hela landet ska ha tillgång till tåg. Många och punktliga tåg skulle stå sig bra i konkurrensen med flyget. För tåget stannar ju mitt i de orter där folk bor, arbetar eller kanske vill gå på teater. Det handlar om kommunikation, koordination, säkerhet och inte minst om miljön. Jag tycker om att åka tåg och gör det så ofta jag kan när jag behöver ta mig till främmande ort. Hjärnan hinner liksom med omställningen när tåget tuffar fram genom det vackra landskapet. De tåg jag åker med behöver inte gå snabbare. Men de ska gå och ankomma på den tid som anges på biljetten. I november åkte jag till Malmö. Tre olika järnvägsbolag med likaledes tre förseningar. Ett på grund av mötande trafik (!), de två andra av okänd anledning, summa 40 minuter sen ankomst. Så ska det inte vara, men det var likadant i förra veckan när jag åkte till Stockholm. En timmas för sen ankomst. Här i glesbygd är rälsen sedan länge uppriven. Vi som bor här får ta bussen till närmaste station. Med tanke på alla förseningar, så får jag väl i framtiden ta bussen hela vägen när jag ska till Stockholm eller söderöver. Bussen är punktlig och den kostar lika mycket varje gång. Men den är obekväm och inte lika miljövänlig. Dessutom tar resorna mycket längre tid vilket omöjliggör långpendling. Konstigt att politiker, som alltid betonar att vi ska lära av andra länders erfarenheter (det är därför som de reser på studiebesök) inte tog lärdom av att det var tågkaos i Tyskland och England. Detta var innan SJ avreglerades. Att oredan beror på uppstyckningen av järnvägen i mindre enheter, privata företags vinstintresse och ett fullständigt ringaktande av oss resenärer är uppenbart. Men med en finansminister som (enligt Sydsvenskan) har följande åsikter: "En investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering" är väl inga förbättringar att vänta. Investeringar i vägar som ständigt måste förnyas (ny asfaltering med mera) är i längden mycket dyrare än att bygga räls. Energiåtgången går dessutom inte att jämföra. Både buss- och vägbyggen förbrukar oerhört mycket mer bränsle än tåg. |