Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 51/52, 20 december 2013

Utredning klar om fossiloberoende

Forskare och industri är överrens om att det går att snabbt ställa om Sveriges fordonsflotta till att bli till stor del oberoende av fossilbränsle till 2030. Men en fråga är om politikerna kommer att våga.

Alliansen tog 2009 ett beslut för visionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och en fossilfri fordonstrafik fram till 2050. I måndags presenterades utredningen på temat, som pågått i nästan ett och ett halvt år, till näringsminister Anna-Karin Hatt.

Hon påpekar på ett seminarium samma dag på den liberala tankesmedjan Fores det faktum att varje ny bil som rullar ut på vägarna kommer stanna där ganska många år, och det gör att det är bråttom med omställningen. Men hon pratar om en teknisk omställning, vi kommer inte behöva ändra våra transportvanor i hennes vision.

- Problemet är inte transporterna, utan utsläppen, och vi ska inte jaga de människor som är beroende av bilen, säger hon.

Potential för biodrivmedel

Huvudutredaren Thomas B Johansson, tidigare professor i energisystemanalys vid Lunds universitet, beskriver hur de har försökt svara på vilka åtgärder som leder till utsläppsminskningar, hur de ska realiseras och deras kostnader, i ett större perspektiv. Fordonsflottan definieras som bilar, bussar och lastbilar.

- Det räcker inte att fordonsflottan går att köra på fossilfritt, det måste finnas tillräckligt med drivmedel för att det ska fun-gera, säger han, men betonar att det finns en stor potential för biodrivmedel i Sverige.

Han talar också om ändrade synsätt med mer gång- och cykeltrafik och ökat kollektivt resande.

- Vi ser att unga människor i större utsträckning inte tar körkort, en trend som även syns i USA, säger han.

Han ser att det kommer att bli stora kostnader initialt men att bättre folkhälsa, mindre mark-anspråk, ökad jämlikhet och industriutvecklingen i slutändan kommer ge minskade kostnader för samhället.

Elbilar utan kärnkraft

Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister, påpekar att verkligheten ofta överträffar prognoserna och tror att vi absolut kommer att nå målen.

Men medan utredaren Thomas B Johansson talar om fördelen med Sveriges nästan helt fossilfria elproduktion, ser inte Gröna Bilister kärnkraft som en förutsättning för en omställning till större andel elbilar:"Framtidens fordonsflotta handlar om energieffektiva fordon, ett minskat transportarbete med bil och bränslen med minsta miljöpåverkan", skriver Jakob Lagercrantz i en kommentar. Han utvecklar: "En miljon elbilar kräver cirka 6 TWh. Vindkraften står redan nu för närmare 7 TWh och den statligt beslutade planeringsramen för vind är 30 TWh till 2020, det vill säga det är enkelt att försörja hela elbilsflottan med enbart tillkommande, grön el. Därtill laddas merparten av elbilar nattetid, då vi har överskottsel."

Tveksam politisk vilja

Organisationen Gröna Bilister menar dock att utredningens förslag inte räcker till och startar i samverkan med ett antal energi- och transportföretag ett 2030-sekretariat.

- Vi betonar tre B:n, bilen, bränslet och beteendet, om vi ska nå 2030-målet och efter det 2050-målet. Vi måste jobba intensivt på all dessa fronter, säger Mattias Goldmann, ny vd för Fores.

Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföre-ningen, tycker att utredarna har gjort ett fantastiskt arbete men är tveksam till om regeringen kommer att orka driva igenom förslagen.

- Jag ser möjligheter med det här, hela synergieffekten är mer effektiv än när man tittar på varje förslag för sig.

Han ser också att bilen börjar tappa som statusbärare. Att sitta med händerna på en ratt är inte så kul och modernt längre.

Share