Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 42, 18 oktober 2013

Tåg i rätt tid

V

arför är inte svenska tåg lika punktliga (87 procent i tid) som de i Schweiz (97 procent i tid) eller Japan (99 procent i tid)?

Jo det beror på att i de länderna satsar man så mycket på underhåll av järnvägen att det inte uppstår fel på signaler, strömavtagare eller växlar.

Riksrevisionsverket har i en rapport från 2010 beräknat att vi behöver anslå kring 9 miljarder kronor per år för järnvägsunderhåll för att undvika störningar på grund av brister i banan.

Samma storleksordning anger Trafikverket i sin rapport Banavgifter för ökad samhällsnytta, nämligen 9,6 miljarder kronor per år från 2014.

I oktober 2013 har våra riksdagspartier lagt sina budgetförslag. För underhåll av järnvägen under 2014 anger man följande belopp i miljarder kronor:

- Alliansen 6,7

- Sverigedemokraterna 7,2

- Socialdemokraterna 7,4

- Vänsterpartiet 8,6

- Miljöpartiet 8,6.

Trafikverket skriver i sin rapport om banavgifter att de för 2012 uppgår till 0,8 miljarder kronor och ska höjas till 1,2 miljarder för 2014 och därefter stiga med 0,12 miljarder kronor per år till 2025. Banavgifterna förelås oavkortat gå till järnvägsunderhåll.

Men inte ens med dessa tillskott når man erforderliga 9,6 miljarder kronor per år. Dessutom beskriver Trafikverkets utredning att höjda banavgifter medför överflyttning av gods (cirka 5 procent) till lastbilstransporter och även persontrafiken tappar volym, om än i mindre omfattning än gods.

När det gäller investeringar i nya järnvägar, exempelvis Götalandsbanan mellan Linköping-Göteborg, Europakorridoren Stockholm-Malmö eller Oslo-Malmö och andra nödvändiga projekt för snabba miljövänliga transporter har Trafikverket uppgifter om behov av totalt kring 500 miljarder kronor under en 20-årsperiod, det vill säga cirka 25 miljarder kronor per år.

I budgetförslaget anger man fäljande belopp i miljarder kronor:

- Alliansen 7,4

- Sverigedemokraterna 9,7

- Socialdemokraterna 7,4

- Vänsterpartiet 11

- Miljöpartiet 8,4

I ett flerårsperspektiv ökar några partier sina anslagsnivåer. Men mönstret är det här redovisade. För år 2014 finns inte färdiga järnvägsritningar/planer för så mycket högre belopp än det högst föreslagna. Men inom en femårsperiod bör man anslå kring 25-30 miljarder kronor per år. Det gör inget parti.

I sitt Förslag till nationell plan för transportsystemet 2014 -2025 alliansen via Trafikverket lade fram i juni i år föreslås en genomsnittlig årlig investeringsnivå för järnväg om 14 miljarder kronor.

Det behöver fördubblas om vi ska klara klimatmålen. Anmärkningsvärt men hederligt är att i denna 12-års investeringsplan skriver man om konsekvenserna av sitt eget förslag: Förslaget sänker inte alls koldioxidutsläppen (sid 30-31). Trots det lägger man fram förslaget. Jag ser det som att tjänstemännen på Trafikverket med brasklappen om klimat skriver ungefär: Härmed är vi nödda och tvungna. I slutändan är det ju regeringen som ligger bakom förslaget.

Trafiken står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Sverige. Med de låga ambitioner för järnvägen som många partier har klarar vi inte klimatmålen. Det är anmärkningsvärt att klimatforskningens rön inte alls tillåts påverka trafikpolitiken.

Om du bryr dig, rösta i valet 2014. Sprid dessa siffror och tala med dina politiker.

Share