Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 42, 18 oktober 2013 Artisternas kamp för Gállok M
otståndet mot mineralutvinning och gruv- näring är inte bara en politisk strid som äger rum på gator, torg och i skog; det är även en kulturell kamp som kan ta sig olika konstnärliga uttryck. Gruvbrytningsaktuella Kallak (Gállok på samiska) utanför Jokkmokk, ligger precis vid ett renbete. Vad säger regeringen? Vad går först: folkrätten eller profiten? Alliansen har bekänt färg förr i dessa frågor. Sametinget har varit märkligt tyst i sammanhanget men ska enligt utsago snart ta bladet från munnen. ![]() Flera stödkonserter har hållits på Kafé Klavér för att finansiera kampen. (Foto: Carl Trim) Tysta har inte direkt aktivisterna, främst de unga, varit: Norrbottens museum har startat ett nytt projekt - norrbotten NU! - som syftar till att dokumentera länets nutidshistoria och bilda en plattform för länets framtidsdebatt. Invigningen skedde den 19 september med en utställning och skildring av Kallakkampen; diverse röster hörs kring gruvbrytningsplanerna i Gállok. Och på Västerbottens länsmuseum har ett annat projekt, Queering Sápmi, undersökt vilket utrymme normbrytare får i en grupp där traditionerna är synnerligen viktiga. Under drygt två år har projektledarna Elfrida Bergman och Sara Lindquist träffat människor som berättat om sina liv, erfarenheter och villkor som samiska hbtq-personer. Nya vågen i P1 (SR 24/9-13) hade ett inslag om projektet med frågeställningen: Hur är det att vara minoritet i en minoritet? Programledaren ställde frågan om kopplingen mellan kampen i Kallak och hbtq-rättigheter. En av projektledarna svarade: - Det är den vite mannens kapitalistiska och ganska maskulint våldsamma sätt att förgripa sig på naturen som har villkorat och skapat de normer som också gör det svårt att vara en hbtq-person. I och med sommarens blockad gavs en skiva ut av och med Gállokkampare. Alla intäkter går till kampen för att rädda Gállok, Sápmi och världen från fler gruvor. Flera av artisterna har också uppträtt på en rad stödkonserter på Kafé Klavér på Söder i Stockholm. Initiativtagare är GÅLMUK, Nik Märak, Nilla Märak och Anders Hällström, en trio med rötterna i Norrbotten/Sápmi. Den 8 oktober ägde den tredje kulturkvällen/stödkonserten rum. Länken mellan ursprungsfolkens globala kamp för sina markrättigheter har sedan dagen D varit tätt. Dels med Quechua-folket i Anderna och dels med Mapuche-folket i Chile. Som en genklang till Sametrion spelade en Mapuchetrio traditionella sånger med Gustavo Adolfo Zárate Quiero i spetsen. Trion slog på trumma, blåste i horn och lurar som lät förbluffande lika distade frijazzsaxofoner. Elgitarristen Simon Stålspets lirade blues på svenska och Falutrubaduren Kalle Bergdahl, alias Lai North, hade ett fång kamplåtar på repertoaren. - Nåt bra med att bli förbannad är att man blir väldigt kreativ, sade han om detta. Nästa stödkonsert sker söndagen den 20 oktober klockan 15 på Kafé Klavér och dagarna efter, den 23-26 oktober, en rad manifestationer i Stockholm för att ytterligare sätta press på makthavarna att agera i frågan. |