Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 16, 19 april 2013 Elbilen framgång trots brister Farmor Ankas bil var en elbil. Den modellerades på en Detroit Electric, som tillverkades fram till 1938. Hastigheten var 30 kilometer i timmen och räckvidden13 mil. Kvinnorna föredrog elbilar. De var tysta och luktade inte, och man behövde inte veva igång dem. Men när startmotorn kom blev de utslagna för sin korta räckvidds skull. Företaget, som omstartades 2008, har nu nu tagit fram en lätt och snabb bil byggd i kolfiberarmerad plast. Den väger 1090 kilo, har 300 kilo batterier, en räckvidd på 30 mil och en toppfart på 250 kilometer i timmen. Acceleration från 0 till 100 på 3,7 sekunder. Men den blir dyr. Det finns en hel rad elbilar i mer överkomlig prisklass. Men de har bara ett par mils längre räckvidd än Farmor Ankas bil, trots att den hade blybatterier, som bara klarar att ge 30 Wh per kilo. Dagens litiumjonbatterier klarar sex gånger så mycket. En orsak är kraven på högre fart, en annan är att dagens bilar väger ett och ett halvt ton. Framlidne elbilskämpen Lennart Bergstrand, som tog fram elbilsvarianten av plastbilen Reliant Fox, påpekade ständigt vilken räckviddsförlängning man fick med lägre vikt. Korta resor Elbilskritikerna har påstått att batterierna aldrig kommer att utvecklas tillräckligt, att de förblir för dyra och kräver sällsynta mineral. Dag Noréus, kemiprofessor och Johan Lindström, ingenjör i hybridsystemutveckling, påpekade i DN att flera elbilstillverkare och batteritillverkare har gått i konkurs, och skrev att man istället för rena elbilar borde satsa på laddhybrider, bilar med både el- och förbränningsmotor. Då krävs tiondelen i batterimängd, men bränsleförbrukningen halveras. Batterierna klarar för få uppladdningar efter att ha blivit helt urladdade. För att motverka de parasitreaktioner som orsakar det måste litiumbatterierna tillverkas i renrum av arbetare med skyddsdräkter. Med laddhybrider blir livslängden större, eftersom batterierna då inte blir lika urladdade, skriver de och avslutar med att propagera för bilar med bränsleceller. De använder vätgas för att producera ström. Till det kan sägas att det återväckta intresset för elbilar beror på att det också har varit besvikelser med utvecklingen av vätgasbilar, och att rena elbilar är energieffektivare. De flesta bilresor är korta. Enligt SIKA är 70 procent av alla bilresor kortare än tre mil. Det laddar knappast ur ett batteri. Om dessa korta resor kördes med elbil innebär det en dramatisk minskning av energiförbrukningen. En elbil drar ungefär 2 kWh per mil, en snål bensinbil drar fyra gånger mer och en bränslecellsbil mittemellan. 1400 laddcykler Enligt en utredning av McKinsey & co kan priserna på litiumjonbatterier minskas med 70 procent till 2025 från 500-600 dollar per kilowattimme till 160, på grund av storskalighetseffekter när det blir fler elbilar på grund av ökande oljepriser och tuffare utsläppsregler. Litium-svavel batterier har mer än dubbelt så så hög energitäthet som litiumjonbatterier, 500 Wh per kilo. Men de har kort livslängd, 200 laddcykler mot 1000. Forskare vid Frauenhofinstitutet har utvecklat ett sådant batteri som klarar 1400 laddcykler. Som anod används i stället för litium en kisel-kolförening. Den är stabilare. Katoden är av svavel istället för kobolt, som är en bristvara. Svavlet förenar sig dock lätt med elektrolyten. För att motverka det används poröst kol så att svavlet förenas långsammare med elektrolyten. Forskaren Holger Altheus hoppas kunna utveckla batteriet så mycket att det klarar att driva flygplan. När ett vanligt elbilsbatteri inte kan användas längre har det kvar 70 procent av sin kapacitet. Men det kan få ett restvärde genom att användas för att lagra ström från förnybara energikällor, mellan perioder de ger och inte ger el, för att jämna ut belastningstoppar. GM och ABB har ett forskningsprojekt om det. Elbilarna kan dessutom användas för att ge ström ut till elnätet som en strömbuffert, och laddningen av dem kan styras till när elen är billig. Klarar sig utan stöd 2020 Tyskland vill bli världsbäst på elbilar. Det ska ge 30000 nya jobb. Staten satsar i år en miljard på forskning och industrin 17 på forskning och produktion de närmsta åren. Den som köper en elbil ska få tio års skattebefrielse. Däremot vill man inte ge någon supermiljöbilspremie som Sverige, eftersom det snedvrider konkurrensen. Redan i år ska en tiondel av statens bilar vara miljöbilar. Massmarknaden tros komma 2018-2020, och då klarar elbilarna sig utan stöd. Finska statens forskningscentral, VTT, tror att elbussar kommer att utvecklas snabbare än elbilar på grund av kundernas miljökrav. De kan konkurrera på marknaden om tre år och bli en exportvara. Elcyklar utvecklas snabbt. Det finns flera fällbara varianter till överkomligt pris, som på en halv minut kan bli ett paket stort som en resväska. Den kan köras 2,5 mil med ett batteri på två kilo, och dubbla om man hjälper till att trampa. Användarna är entusiastiska. De kan tas med i kollektivtrafiken och göra den till ett starkare alternativ till bil. Kräver lite i underhåll I Sverige står de laddbara bilarna för en halv promille av alla, styvt ett par tusen, hälften varje på rena elbilar och laddhybrider, bilar som kan drivas både med el och förbränningsmotor. Elbil Sverige grundades 1980 av några elbilsentusiaster. Många har konverterat vanliga bilar till eldrift. Magnus Johansson, som är ordförande nu, hävdar att elbilar kräver lite i underhåll och är billiga i drift. Han kör 1000 mil per år med en Golf 1991, som Volkswagen byggde 300 av som ett EU-projekt, och laddar den med egen el från 15 solpaneler på lagårdsväggen som ger 3,3 kW eller 2000 kWh om året. Vinkeln mot solen är inte optimal, men det lägger sig ingen snö mot dem, säger han. Man kan köra 1500 mil för 2400 kronor per år med avskrivning av investeringen, 1,60 per mil. Elbilar är dyra, men kan man nöja sig med kortare räckvidd och ladda oftare finns billigare bilar. Utveckling för bilpooler När oljan blir dyrare och räckvidden längre kan drift med el bli vanligare än med förbränningsmotorer. Dock ska kanske inte alla bilar ersättas. För en bensinbil står tillverkningen för hälften av energiförbrukningen och bränslet bara för andra hälften. För energisnåla elbilar står tillverkningen för en ännu större andel. Nio tiondelar av tiden står en bil stilla. Bilpooler har nu en snabb utveckling. Med bildelning kan sju bilar ersättas. Med ökat kollektivt resande kan det bli fråga om 20 bilar. Då är låga driftskostnader viktigare än inköpspriset. Här skulle elbilar vara mycket konkurrenskraftiga. |