Politiskt, religiöst och fackligt oberoende
Alternativet i svensk press
Huvudsidan - Om tidningen - Prenumerera - Annonsera - Länkar - Insänt

Tillbaka till arkivet

Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 27, 7 juli 2017

Resan med Sueco-Cubano Friend Ship

Kubakarta med testveckan i grönt och rundseglingen i rött. Vi seglade motsols från Cienfuegos och rundade även Ungdoms- ön (medsols). Bytte delar av besättningen varje måndag utom första veckan.

Mellan jul 2016 och påsk 2017 genomförde vi en segling runt hela Kuba med en 38 fots katamaran under kubansk flagg, hyrd i Cienfuegos. Som organisatör och kapten var jag med hela tiden, 16 veckor. Övriga i besättningen deltog 1-5 veckor. Sammanlagt var vi 62 personer (29 kvinnor och 33 män) som bildade slumpvis sammansatta veckovisa arbetslag om 7-10 personer.

En del kunde segla, andra kunde laga mat, fiska eller prata spanska. Jag förde hela tiden en loggbok som kommer att publiceras. Här är några korta utdrag i form av bildtexter.

Helt överväldigande är den omväxlande naturen. Mangroveträsken, de vita sandstränderna, palm- och tallskogarna, de mäktiga bergsmassiven, de gröna kobbarna, de vida fjärdarna. Lika överväldigande är det omväxlande vattenlandskapet. Oändliga havsområden med några meters vattendjup och färger på vattnet som växlar mellan djupblått, ljusgrönt, lila och brunt. Korallrev och sandbankar. Mörka, djupa oceaner med flera tusen meters djup. Undervattenslandskap med växter, koraller, fiskar och skaldjur i alla tänkbara färger. Kuba skyddar sina naturtillgångar och det är bara i Havanna som människans spår dominerar. Några få turistetableringar hotar inte heller de dominerande naturupplevelserna.

Det största problemet för oss var den kubanska gränskontrollens inställning till besök i land, särskilt i småstäder och fiskebyar. Där finns ingen klar och gemensam policy. Ibland blev vi välkomnade, ibland avvisade. Ibland kunde vi förhandla och ibland var det helt omöjligt. Vi fick aldrig någon förklaring men man anar att det finns en allmän rädsla för att båtar kan missbrukas. Kanske är det därför som gränsbevakarna aldrig har några egna båtar utan måste bli skjutsade av lokala fiskare.

Om Kuba vill att den småskaliga marina ekoturismen ska utvecklas så måste regleringen ses över. Det är orimligt att man kan ta sig var som helst på kubanska vägar och träffa vilka kubaner man vill - bara man inte kommer vattenvägen.

Fredag 30/12. Klockan tio efter frukost fin slör mot Cayo Sal över en 4-8 meter djup havsfjärd där båtens skugga hisnande far fram över botten.

Fredag 13/1. Klockan 15 är vi framme i Cayo de Breton med bara mangrove och mycket torr ved. Det ser nästan ut som om skarven varit framme. Vinden har ökat till 8-9 meter per sekund och vi draggar. Försöker ankra om men ankaret bara glider på botten av rötter och växtlighet. Fiskebåten ARGUS VIII närmar sig och ankrar upp i vår närhet. När den ser vår belägenhet bjuder den in oss att ligga långsides på deras stora ankare. Det ska blåsa uppåt 17 meter per sekund. Vi köper sju langostas för 25 CUC och lite rom. Efter en superb fiskmiddag kommer de 7-8 kubanerna nyfiket över. Det blir musik och sång. En nyväckt fiskare fyller år och är en fin sångare. Han får låna vår gitarr. Kvällen blir sen, det ska blåsa till mitt på dagen.

Onsdag 4/1. Cayo Guano del Este. Med jollen in till liten sandstrand på norra sidan. Fantastisk utskärsnatur med kalk, korall, feta blad, revor, kaktusar. Träffar fyrvaktare Juan, 60, som varvar en månad på ön med en månad hemma i Cienfuegos.

Tisdag 24/1. Passerar det ockuperade Guantanamoområdet precis utanför gränsen med hjälp av plottern (har skrivit på en förbindelse med de kubanska myndigheterna att inte beträda USA-Guantanamo). En patrullbåt från US-Coastgard dyker upp när vi kommit halvvägs. Den styr mot oss men följer oss sedan på avstånd. Vi anropas på VHF med standardfrågor och Björn svarar proffsigt. Vi plåtar och fortsätter. Kan segla sista biten med läns i 5-6 knop.

Lördag 11/2. Kommer fram till den gulsvartrutiga fyren Paredón Grande kl. 16 i ONO cirka fem meter per sekund. Möts av delfiner och välkomnande på kanal 16. Smyger upp mot långgrund strand och draggar på två meters djup. Nytt försök ger fäste. Vi väljer att inte ro iland och det syns ingen båt vid fyrplatsen. Messar till Jesús och rapporterar problem med alla motorer. De lovar möta upp i Marinan på söndag. Lugn natt, fullmåne.

Fredag 17/2. Det stiliga fyrtornet vid Cadiz kan ses på 24 sjömils avstånd. Vi rundar fyren och ankrar i sjölä 16.30 på 1,5 meter. Ser djurliv på ön och några ror in på upptäcktsfärd i mangrovedjungeln. Glömt sätta på VHF. Spaghetti och köttfärssås. Lite mareld.

Lördag 4/3. Marina Tarará, La Habana. Konstaterar att sjön går alltför hög för att vi ska kunna ta oss ut säkert. Messar detta till Milo, Kerstin och Jesús. Kerstin lovar sprida informationen. Bestämmer att försöka genomföra besättningsbyte i Tarará i stället för Hemingway. Några tar lokalbussen till Guanabo för att proviantera.